Raadslid Leudal: klachteninstantie nodig

Print
Raadslid Leudal: klachteninstantie nodig

Afbeelding: -

Er moet een nieuwe, onafhankelijk opererende klachteninstantie komen die oordeelt over klachten van burgers over het optreden van de gemeente Leudal.

Dat voorstel doet gemeenteraadslid Thieu Wagemans (Ronduit Open) in een brief aan zijn collega-raadsleden. Voor Wagemans, die zegt hier al tien jaar lang op aan te dringen, is de maat vol. "Met grote regelmaat ben ik benaderd door burgers die zich niet correct behandeld voelen door de gemeente." Het gaat volgens hem om lange afwikkelingstermijnen van brieven en verzoeken, gebrek aan onderlinge samenwerking in het gemeentehuis en soms om bureaucratische, arrogante, onfatsoenlijke of intimiderende houding van medewerkers richting burgers.

Durven niet
Veel burgers durven volgens het raadslid niet te klagen bij de gemeente, omdat ze afhankelijk zijn van de medewerkers voor de afhandeling van hun aanvragen of verzoeken. De beroep- en bezwaarprocedure is niet geschikt voor dit soort klachten, zegt Wagemans, omdat die vooral naar de juridische aspecten kijkt.

Het raadslid wil dat er een onafhankelijk opererend klachtenorgaan komt. Dat zou ofwel uit gemeenteraadsleden kunnen bestaan, ofwel uit een groep burgers. Wagemans wil het onderwerp in de eerstkomende raadsvergadering bespreken. 

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Je las zojuist een gratis artikel, maar niet al onze journalistiek is gratis. Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen in de vorm van nieuws, achtergronden, analyses en opinie.

Onze verslaggevers zijn 24/7 bezig met het schrijven van deze verhalen. Zodoende geven we duiding aan het nieuws en helpen we jou met het vormen van een mening.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen