Klant neemt toevlucht tot boerderijwinkel

Print
Klant neemt toevlucht tot boerderijwinkel

Afbeelding: ANP

De eiercrisis zorgt momenteel voor een extra toeloop in de richting van hobbyboeren en boerderijwinkels. Eerlijk-heerlijk, zo afficheren ze zich.

Veel Limburgse boerderijwinkels trekken de laatste tijd meer klanten. Maar op de lange termijn dreigt de imagoschade die is veroorzaakt door het fipronilschandaal, ook hobbyboeren niet te ontzien. "Als de grenzen sluiten en alle eieren in Nederland blijven, keldert de prijs.” 

Het is niet alleen drukker in de winkel, maar ook aan de telefoon. "Zo’n veertig, vijftig bellers in een week. Verontruste mensen. Zijn jouw eieren wél veilig?” Leo Pennartz uit Landgraaf en Hubert Crijns uit Geleen begrijpen de bezorgdheid. "Als we de crisis goed uitleggen en zeggen dat we zelfs een officiële verklaring kunnen overleggen dat we fipronilvrij zijn en dat onze codes niet op de zwarte lijst staan, krijgen ze weer vertrouwen.” 

Consumptie
‘Breek de dag, tik een eitje’. Sinds de slogan uit de jaren tachtig stijgt de eierconsumptie in ons land gestaag. Gemiddeld eet een Nederlander 195 eieren per jaar. Een kwart daarvan is verwerkt in koekjes, mayonaises, eiersalades en pasta’s. 

Een eitje laten staan? Geen denken aan. Mevrouw Bruijstens is al jaren een vaste klant in de boerderijwinkel van Leo en Saskia Pennartz. "De eieren die ze verkopen, vertrouw ik voor 100 procent.” 

Pennartz heeft 24.000 leghennen; de ene helft scharrelkippen, de andere vrije uitloop. „Door het schandaal zit de hele pluimveesector in het verdachtenbankje.” Dat frustreert. 
"75 tot 80 procent van de eierhandel heeft er immers niks mee te maken.” 

Kippensector
De consument vertrouwt het niet, wantrouwt collectief de intensieve kippensector. Bij boerderijwinkel Heuts in Maasbracht merken ze echter nog weinig van een toegenomen belangstelling. "Meer omzet? Nee, niet echt.” Bij hobbykippenboer Colbers in Tegelen daarentegen wél. „We hebben zeventien kippen rondscharrelen. Daar komen we normaal gesproken prima mee uit. Nu moet ik echter regelmatig nee verkopen.” 

Het imago van het eitje heeft een flinke deuk opgelopen. "En dan te bedenken dat die jongens in februari nog in Venray op de beurs stonden om hun schoonmaakkunsten aan te prijzen. Ik heb gezegd: ik blijf mijn eigen schoonmakers trouw. Maar er moeten toch heel wat mensen in de verkooptruc zijn getrapt”, zegt Leo Pennartz.

De consument zoekt zijn toevlucht tot de bioboeren en boerderijwinkels. Maar of het snel goed komt met het imago van het ei? "Als er geen export meer is en alle eieren blijven in Nederland, vrees ik dat de prijs snel zakt.” Hubert Crijns: "Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dit wordt waarschijnlijk iets van de lange adem.”