Weer twee ernstige incidenten op Schiphol, verkeersleiding blunderde

Print

Het afgelopen kwartaal hebben zich twee ernstige incidenten voorgedaan op de grootste luchthaven van Nederland, Schiphol. Afbeelding: AD/Marlies Wessels

Luchthaven Schiphol heeft recent te kampen gehad met twee 'ernstige incidenten', verklaart de Onderzoeksraad. Bij één van die incidenten blunderde de luchtverkeersleiding. Een vliegtuigbemanning kreeg toestemming om op te stijgen, terwijl op diezelfde baan nog een voertuig van de vogelwacht stond, óók met toestemming van de luchtverkeersleiding.

Een tweemotorig straalvliegtuig, de CRJ-900, kreeg toestemming van de luchtverkeersleiding om op te stijgen van landingsbaan 36L van Schiphol. De vogelwacht was op dat moment, óók met toestemming van de luchtverkeersleiding, bezig met inspectie van diezelfde baan. 

Verbazing
Tot zijn grote verbazing hoorde de vogelwacht in zijn auto de melding van de verkeersleider, terwijl hij zich nog op de baan bevond. De wacht nam direct contact op met de verkeersleiding en meldde dat hij zich nog op de startbaan bevond. Kort daarna werd de toestemming die het vliegtuig had om op te stijgen, ingetrokken. 

Vul hier een omschrijving van de foto in.

Bij het andere 'ernstige incident', zoals de Onderzoeksraad het betitelt, raakt een vliegtuig bij het opstarten met de staart de grond. Op 21 april was een Boeing 777 van startbaan 18C op weg van Amsterdam naar Toronto in Canada. De Indiase luchtvaartmaatschappij Jet Airways van wie het vliegtuig is, stelt in een officiële verklaring dat bij het opstijgen van de Boeing 777 van de Zwanenburgbaan een zogenoemde 'tailstrike' is gemaakt. Bij een tailstrike raakt de achterkant van een vliegtuig de startbaan bij een te grote invalshoek bij het opstijgen. Voor de veiligheid is het vliegtuig teruggekeerd naar Schiphol.

Keihard rapport
In april concludeerde de Onderzoeksraad in een keihard rapport dat Schiphol veel meer aan de veiligheid moet doen. Nu blijkt dus dat er daarna wederom twee ernstige incidenten hebben plaatsgevonden. Toen al concludeerde de Onderzoeksraad dat door de drukte op Schiphol vliegtuigen op ramkoers met elkaar kunnen komen of met andere voertuigen op de luchthaven. 

Op 14 februari was er tussen twee vliegtuigen ten noorden van de Zwanenburgbaan ook al sprake van 'afstandsverlies' en op 14 januari vond er een 'incident' plaats tussen een vliegtuig dat de landing al had ingezet en vogelwachters.