Heeft Belgisch bedrijf dé oplossing tegen aanslagen met trucks?

Print
Pitagone, een Belgisch bedrijf, heeft een mobiele barrière ontwikkeld die terroristen moet tegenhouden als die met vracht- of bestelwagens in een mensenmassa willen rijden. Ze leveren hun barrières in heel Europa, van Disneyland Parijs tot het Zweedse Malmö waar ze recent een aanslag vreesden. Ook uit Nederland is interesse.

Nice, Berlijn, Londen, Stockholm en recent nog Barcelona. Steeds vaker rijden terroristen met vracht- of bestelwagens in op de menigte. Marc Weissberg, baas van het Brusselse Pitagone - dat zich al decennia toespitst op antiterreurmaatregelen - zag het met lede ogen aan. "Zeker na de aanslag in Nice", zegt hij. "Bloembakken en betonblokken hadden niks uitgehaald tegen zo'n geweld. Toen hebben we de koppen bij elkaar gestoken en een mobiel systeem ontwikkeld."

Flexibel systeem
Vandaag is dat mobiele systeem klaar en van over de hele wereld kijkt men naar Pitagone. "Onze filosofie is dat je nooit op voorhand weet vanwaar het gevaar komt. Dus het moest een flexibel systeem zijn. Geen zware en dure veranderingen aan de infrastructuur van een plein. Geen betonblokken waar je kranen en veel mankracht nodig hebt om ze te plaatsen. Maar een mobiele barrière, die één persoon in een paar minuten kan opbouwen."

De constructie is gemaakt van staal, laat Weissberg weten. "Het kracht van deze constructie zit hem niet in het gewicht, maar in de manier waarop het gebouwd is. Het gaat om een instabiel systeem dat met een kleine druk in positie gebracht kan worden."

Roland Garros & Eurodisney
De beelden van een recente crashtest in het Duitse Münster spreken voor zich. Een vrachtwagen van 7,5 ton rijdt met 48 kilometer per uur in op de mobiele barrière van Pitagone en wordt tot stilstand gedwongen. "Wij zijn het enige bedrijf ter wereld dat op dit moment een systeem heeft dat hiertoe in staat is. Voertuigen tot 7,5 ton kunnen op die snelheid niet meer passeren. We hebben hiervoor ook een wereldcertificaat ontvangen."

"We leveren in binnen- en buitenland op een razend tempo. Onze barrières stonden op Roland Garros, staan aan Eurodisney in Parijs en even voor de zomer - nog vóór de crashtest - bestelde de Zweedse stad Malmö een container vol barrières. Ze vreesden er een aanslag zoals in Stockholm."

Nederlandse interesse
Op dit moment is Nederland zeer zeker een prioriteit voor het Brusselse bedrijf, aldus Weissberg. "Vanmiddag hebben wij een afspraak met verschillende Nederlandse kandidaten. In de loop van september zal bekend worden met welke kandidaten wij gaan samenwerken."