Definitieve streep door station Grubbenvorst dreigt

Print
Definitieve streep door station Grubbenvorst dreigt

Foto: iStock

Station Grubbenvorst dreigt definitief te sneuvelen. Een nieuwe poging van de provincie Limburg extra geld los te krijgen bij het Rijk is afgewezen.

Gedeputeerde Hubert Mackus (Rail, CDA) van de provincie Limburg ziet daarom geen kans de bouw van een treinstation in Grubbenvorst alsnog mogelijk te maken. Een herhaald verzoek aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur & Milieu om alsnog 6 miljoen euro aan btw uit te keren, is vorige week afgewezen. 

Bovenleidingen
Eind mei vroeg Provinciale Staten Mackus te onderzoeken of hij elders binnen het project Maaslijn, waar station Grubbenvorst deel van uitmaakte, besparingen kon vinden. Volgens Mackus is het project, dat bestaat uit de aanleg van elektrische bovenleidingen en extra dubbelspoor tussen Roermond en Nijmegen, echter lastig te versoberen. "Want je kunt niet minder bovenleiding elektrificeren. Het station schrappen is de enige manier om de begroting sluitend te krijgen. Het ziet er niet hoopgevend uit voor Grubbenvorst."

Meningsverschil
Limburg, Gelderland en Noord-Brabant werden dit voorjaar geconfronteerd  met een tekort van 13,5 miljoen euro op de Maaslijn. Vanwege het meningsverschil met het Rijk over de uitkering van circa 6 miljoen btw. En omdat geen rekening was gehouden met geld voor twee benodigde opstelsporen voor treinen in Nijmegen en Venlo. Die kosten ongeveer 7,5 miljoen euro.

Schrappen
De begroting wordt alsnog sluitend gemaakt door station Grubbenvorst te schrappen en minder dubbelspoor aan te leggen. Een voorstel met die strekking bespreekt Provinciale Staten in oktober. In november moet de politiek een definitief besluit nemen. Volgens Mackus is dit nodig om geen vertraging op te lopen. In 2020 moeten op het traject elektrische treinen rijden.

De gedeputeerde zegt dat hij zich momenteel inzet voor een ‘fatsoenlijke’ busverbinding tussen stations Blerick en Horst-Sevenum via campus Greenport Venlo.