Verstappen na vijf seconden knock-out: 'Niet fair ten opzichte van Max'

Print
Verstappen na vijf seconden knock-out: 'Niet fair ten opzichte van Max'

Afbeelding: ANP

Vijf seconden. Zo lang mocht Max Verstappen hopen op zijn tweede Grand Prix-overwinning. Die jacht eindigde bruut in de sandwich tussen twee Ferrari’s. Zeven uitvalbeurten, zeven keer geen schuld. "Het is niet mijn jaar."

Het buitenterras van Red Bull Racing in de paddock van het Marina Bay Street Circuit grenst aan dat van Mercedes en Ferrari. Als een soort buffer tussen de twee teams die dit jaar met respectievelijk Lewis Hamilton en Sebastian Vettel strijden om de wereldtitel. Een half uurtje na de overwinning van de Brit komen de monteurs van de Duitse renstal er bijeen, heffen het glas en zingen uit volle borst Ein Prosit.

Alles fout
Zout in de wonden van teambaas Maurizio Arrivabene, die een eindje verderop met zijn manschappen dubt hoe dit kon gebeuren: twee Ferrari’s exit nog voor de eerste bocht. En ertussenin? Daar staat Max Verstappen, die zó graag wilde, maar weer geen kans kreeg. "Tsja, dit is een jaar waarin alles fout gaat op zondag."

De Limburger is opvallend kalm, berustend bijna. Singapore leek dé kans om het seizoen nog wat glans te geven. Tweede startplek, een snelle auto met een goede wegligging, regen kort voor vertrek. Wat kan er nog misgaan? Daar komt hij vijf seconden na de start achter. 

Botsing
Vettel komt vanaf pole-position niet vlot weg. Verstappen ook niet echt, maar die loopt aan de linkerkant wel in op de Duitser. Verder links stormt Kimi Räikkönen, die als een speer van start is gegaan, naar voren. Dan gebeurt het: Verstappen raakt klem tussen de twee Ferrari’s. Een botsing is onvermijdelijk. De Limburger en de Fin zwiepen van het asfalt; Vettel komt een paar honderd meter verderop tot stilstand. 

Hamilton is lachende vierde, glipt erlangs, pakt de leiding en staat die niet meer af. En uiteraard eindigt Daniel Ricciardo, de teamgenoot van Verstappen, op het podium. Opvallend: zes van zijn zeven podiumplekken verovert de Australiër op het moment dat de Limburger voortijdig strandt. 

Geen straf
In de Formule 1 is het usance dat na een incident het gekissebis over de schuldvraag begint. Dit keer is de eerste aanzet afkomstig van Ferrari. De Italianen sturen een tweet de wereld in met de tekst: ‘VER took Kimi out and then he went to Seb’. Die mag Verstappen in zijn zak steken. Vier uur later volgt er een nuance, maar dat is pas nadat de wedstrijdleiding alle partijen gehoord heeft, de videobeelden nog eens heeft bekeken en tot de conclusie komt dat niemand schuld heeft aan het incident. 
Met andere woorden: er worden geen straffen uitgedeeld. 

Met die uitkomst mag vooral Sebastian Vettel blij zijn, want uiteindelijk was de Duitser de aanstichter van de botsing. "Ik ging naar binnen om Max af te houden, maar toen zat Kimi daar ineens." Een verkapte schuldbekentenis, maar zonder gevolgen. 
Precies zoals Jos Verstappen had voorspeld: "Ze zullen Vettel niet bestraffen omdat hij al een voorwaardelijke straf heeft. Als hij nu een straf krijgt, dan denk ik dat ze hem een wedstrijd aan de kant moeten houden." En zo geschiedt, al kan Verstappen senior zich daar niet in vinden. "Het is niet fair tegenover Max." 

Risico's
Dat besef is er bij Verstappen zelf ook, maar nadat hij met Vettel en Räikkönen op het matje is gekomen bij de wedstrijdleiding kan hij het incident van zich afzetten. "Uiteindelijk heeft Vettel zelf het meeste last van dit ongeluk. In zijn situatie, als je vecht om de wereldtitel, had ik niet zoveel risico genomen." Zelf, zo concludeert Verstappen, kon hij geen kant op. "Als Seb (Vettel, red.) niet rechts had gezeten, had ik Kimi ruimte kunnen geven. Nu kon ik niks. Ook niet van het gas gaan, want dan waren we met de wielen tegen elkaar geknald."
 
En zo eindigt na vijf seconden voor Verstappen de race die geknipt leek een einde te maken aan een reeks van 29 Grands Prix zonder overwinning. "Als je daar zelf niets aan kan doen ga je niet met spullen gooien of lopen schelden." Zeven uitvalbeurten – het merendeel technisch gerelateerd - in veertien races, ongekende cijfers in een tijdperk dat de betrouwbaarheid van de bolides groot is. "Dit was dé kans, want de nog resterende circuits liggen ons minder goed." Moedeloos? "Nee hoor, her en der valt toch nog wel wat te halen. Daar kijk ik naar uit en put ik mijn motivatie uit. Maar dat dit niet mijn jaar is, is duidelijk."