'Spookrijdende Oostblokchauffeurs? Ik kijk er niet van op'

Print
 'Spookrijdende Oostblokchauffeurs? Ik kijk er niet van op'

Afbeelding: ANP

Spookrijden met een vrachtwagen? Voorzitter Klaas de Waardt van de VERN (brancheorganisatie voor de kleinere transportbedrijven ) kijkt er niet van op. Hij kent zat voorbeelden van drama's met Oost-Europese chauffeurs.

Het is Klaas de Waardt (63) al jaren een doorn in het oog: Oostblokchauffeurs. Hoewel de exacte oorzaak nog onduidelijk is van het drama op de Duitse A67 waarbij een spookrijdende Pool een gezin uit Sittard doodreed, verbaast het De Waardt niks 'dat het weer raak is' "Het is zeker niet de eerste keer dat er een spookrijdt. Ik ken genoeg verhalen van Oostblokchauffeurs die een stukje terug rijden over de vluchtstrook, als ze de afslag hebben gemist. Want een afslag missen, betekent omrijden en dat kost geld.''

Stuntende truckchauffeurs
De Waardt kent genoeg voorbeelden van stuntende truckchauffeurs uit Oost-Europa. "We hebben een Hongaar gehad. Die reed de Westerscheldetunnel in, zag aan de andere kant dat-ie tol moest betalen en keerde gewoon weer om. Reed zo tegen het verkeer in de tunnel weer in! Die mensen van de tol wisten niet wat ze zagen, gooiden alle seinen op rood, maar hij reed door.''

Lees ook: Sittardse wijk in shock na tragische dood gezin: 'heel Sanderbout is van de kaart'

Slapen
Nog een voorbeeld? "Niet zo lang geleden, bij de Botlektunnel. Een Oost-Europese chauffeur ziet dat hij aan z'n maximum aantal rij-uren zit en zet prompt die wagen stil. Bij de ingang van de Botlektunnel! Op de snelweg. Doet de knipperlichten aan en gaat slapen. Schandalig.''

Frustrerend
De Waardt (zijn VERN telt 1.200 leden) fungeert met andere vervoersorganisaties regelmatig als klankbord voor de verkeerspolitie. Zijn kijk op de zaak baseert hij op verhalen die hij daar hoort en op verhalen van zijn leden.

De Waardt: "Het is voor agenten erg frustrerend. Sinds de Raad van State heeft besloten dat verkeersboetes meteen afrekenen discriminerend is ten opzichte van Nederlandse chauffeurs, mag dat niet meer. Dus denken agenten ook: waarom al die moeite doen voor een boete die toch nooit betaald wordt? En die chauffeurs weten dat: ik hoef toch niet te betalen.''

Onderzoek
Of het gedrag van Oost-Europese chauffeurs ook betekent dat ze vaak bij ongelukken betrokken zijn, is de vraag. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed al eerder onderzoek naar de rijvaardigheid van 'MOE-landers': chauffeurs uit Midden- en Oost-Europa. De conclusie was dat 'niet is na te gaan of het ongevalsrisico per gereden kilometer bij MOE-landers hoger is dan bij Nederlanders'. "Omdat het aantal gereden kilometers door Oostblokchauffeurs niet bekend is'', zegt Patrick Rugebrecht van de SWOV.

Politiek correct
De Waardt doet dat af als 'politiek correct onderzoek'. De praktijk wijst volgens hem anders uit. En een paar cijfers zijn er wel. Zoals over chauffeurs die de wet hebben overtreden en daarvoor zijn veroordeeld, bijvoorbeeld vanwege rijden onder invloed. Volgens het CBS werden vorig jaar 1.580 van de 41.120 verkeersmisdrijven gepleegd door Polen. Daarmee zijn zij na Nederlanders veruit de grootste groep.

Méér onderzoek
Oud-verkeersofficier Koos Spee pleit al jaren voor méér onderzoek naar de betrokkenheid van Oostblokchauffeurs bij crashes. Zaterdag zei hij dat opnieuw, naar aanleiding van een dodelijk ongeval in Braamt, Oost-Nederland, veroorzaakt door een 32-jarige Pool.

Diezelfde avond gebeurde het drama op de A67. "Het excuus van de SWOV dat ze niet weten hoeveel kilometers Polen rijden, vind ik vreemd'', zegt Spee. "Dat gebruiken we ook niet als we willen weten hoe vaak 70-plussers bij ongelukken betrokken zijn. Als we nou eerst eens bij elk ongeluk de nationaliteit registreren, weten we al snel meer.''

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →