Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Plus-artikelen zijn exclusief voor abonnees van De Limburger. Verder lezen?

'De populariteit van de voxpop is een raadsel van de journalistiek'

'De populariteit van de voxpop is een raadsel van de journalistiek'

Afbeelding: De Limburger

COLUMN - Een van de raadselen van de journalistiek is de onverminderde populariteit van het zogeheten voxpoppen, ook wel bekend als het ‘de man/vrouw in de straat’-interview of het ‘even sfeer in de buurt opsnuiven’-genre. Die populariteit is vooral verbazingwekkend omdat de man/vrouw in de straat in bijna alle gevallen om een mening wordt gevraagd over iets wat hij/zij niet rechtstreeks heeft gezien of gehoord.

Ook lijkt het haast een voorwaarde dat de man/vrouw in de straat geen speciale kennis heeft over het onderwerp waar vragen over worden gesteld. Typerend is ook dat de voxpoppende journalist vrijwel nooit een tegenvraag heeft. Hij degradeert zichzelf, geheel vrijwillig bovendien, tot notulist van de onderbuik. Dus alle technieken die een verslaggever leert op school, laat hij achterwege tijdens het voxpoppen, de meest luie vorm van journalistiek ...