Vervoerders boos over foute metingen ‘Beek’

Print
Vervoerders boos over foute metingen ‘Beek’

Foto: De Limburger/Stefan Koopmans

Maastricht Aachen Airport (MAA) kan voorlopig geen rol spelen bij het opvangen van capaciteitsproblemen voor zware transportvliegtuigen op Schiphol. Dat vreest transportkoepel Evofenedex.

De belangenbehartiger van de transportbranche reageert op een Kamerbrief waarin staat dat de geluidsmetingen voor een tweetal regionale vliegvelden, waaronder dat in Beek, over moeten.

Berekeningen
Demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA, Infrastructuur en Milieu) geeft in de brief aan dat ze extra controles laat uitvoeren op de geluidsberekeningen voor Maastricht Aachen Airport. Dat gebeurt omdat er volgens haar verkeerde gegevens zijn gebruikt.

De fout is aan het licht gekomen na vragen van de actiegroep HoogOverijssel over luchthaven Lelystad.

Aannames
Voor de geluidsberekening in het milieueffectrapport (MER) voor die luchthaven zijn enkele verkeerde aannames gebruikt. Invoergegevens van de stuwkracht van bepaalde landende vliegtuigen en het hoogteprofiel van landende vliegtuigen zijn voor de geluidsberekening van het MER uit 2013 te laag verondersteld, schrijft de staatssecretaris. "Bij Maastricht is naar het zich laat aanzien ook gerekend met de profielen waarin onvolkomenheden zijn geconstateerd", aldus Dijksma. Eind deze maand hoort de Tweede Kamer wat de gevolgen hiervan zijn.

Bewindsvrouw
De gegevens zijn aangeleverd door het Nationaal Luchtvaart- en Ruimtevaartcentrum. De bewindsvrouw laat de gegevens herstellen. In november moet er duidelijkheid zijn over de nieuwe geluidsberekening en de gevolgen voor de vliegvelden.

De gang van zaken is Evofenedex in het verkeerde keelgat geschoten. De koepel zegt dat was beloofd dat Maastricht Aachen Airport per 1 november dienst zou doen als ‘overloop’ voor Schiphol, dat kampt met grote capaciteitsproblemen voor het vrachtverkeer. "Hierdoor leek Maastricht Airport een mogelijk alternatief voor het verplaatsen van vrachtvluchten vanaf Schiphol. Dat blijkt dus vooralsnog een illusie."

De koepel vreest dat er door de aangekondigde herberekening veel tijd verloren gaat, waardoor de Nederlandse transportbranche opdrachten misloopt. Er moet snel een structurele oplossing komen, vindt Evofenedex.