FlixBus koppelt Maastricht aan tientallen steden

Print
FlixBus koppelt Maastricht aan tientallen steden

Afbeelding: ANP

FlixBus, de Duitse aanbieder van busverbindingen over lange afstanden, koppelt Maastricht inmiddels dagelijks aan 31 Europese steden.

Eind mei 2015 startte FlixBus met het dagelijks aanbieden van de verbinding Maastricht-Parijs, via Luik en Brussel, voor minder dan twintig euro. Het bedrijf meldde toen te verwachten snel een Europees netwerk voor busverbindingen tussen grote Europese steden te gaan uitrollen. Dat lukt sneller dan gedacht, vooral door samenwerking met regionale buspartners die routes in opdracht van FlixBus rijden. In deze regio zijn Staf Cars uit Lommel (partner vanaf introductie van de lijn Maastricht-Parijs) en Kupers Touringscars de vervoersbedrijven die in het samenwerkingsverband zijn gestapt.

Inroosteren
De busbedrijven verzorgen de dagelijkse exploitatie van de routes, het inroosteren van de chauffeurs en het onderhoud van de bussen. FlixBus zorgt voor de kaartverkoop, de klantenservice, de marketing en de netwerkplanning.

Vorige week meldde FlixBus dat de huidige verbindingen vanuit Maastricht, Roermond, Heerlen en Venlo naar Brussel, Parijs en Keulen zeer populair zijn en vaak volgeboekt. De bussen rijden vanuit Maastricht ­dagelijks twee keer naar Parijs, vier keer naar Brussel en drie keer naar Keulen. In die steden zijn overstappunten naar tientallen andere Europese steden, die vaak voor enkele tientjes bereikbaar zijn geworden. Zo kost een rit Maastricht-Berlijn 32 euro, en Maastricht-Katowice en Maastricht-Krakau (allebei in Polen) 49 euro. München (28 euro), Praag (33) en Ostrava (45) zijn andere populaire bestemmingen.

Klandizie
De passagiersaantallen voor de groene bussen blijven toenemen, meldt FlixBus. Afgelopen zomer groeide de klandizie met 350 procent ten opzichte van 2016.

De populariteit van bussen voor lange afstanden zorgt in Maastricht voor problemen aan de achterkant van het NS-station, waar de opstapplek is. De drukte leidt regelmatig tot verkeersproblemen omdat de beschikbare ruimte voor bussen aan de drukke Meerssenerweg beperkt is. Het stadsbestuur is gevraagd om een oplossing te bedenken, maar die is er nog niet. Een van de opties is om de opstapplek voor FlixBussen en de KLM-pendel naar Schiphol te verplaatsen naar sta­tion Maastricht-Noord.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →