Ambulance en post gemist door verwarrende postcode

Print
Ambulance en post gemist door verwarrende postcode

Afbeelding: Google Streetview

Echtpaar Van Houte uit Ospeldijk heeft dezelfde postcode als de bewoners van een straat in Ospel vier kilometer verderop. Onlogisch en lastig, maar de situatie wordt niet veranderd.

Riek van Houte woont al sinds haar geboorte in het huis aan de Ontginningsdijk, inmiddels al ruim vijftig jaar met haar man Henk. In die begintijd heette het nog Nieuwe Baan nummer 1 (postcode 6035 RD) maar sinds de ruilverkaveling in 1973 is de straatnaam veranderd en hebben ze een paar jaar later als postcode 6035 SP gekregen, net als hun dochter die naast ze woont.

Navigatiesystemen
De verandering van adres en postcode was in eerste instantie alleen lastig vanwege de adreswijzigingen die moesten worden doorgegeven. Maar sinds de komst van navigatiesystemen die op postcode werken, nemen de problemen toe.

"Vlak voor kerst 2014 kon de ambulance ons huis niet vinden toen Henk met hartproblemen kampte", vertelt Riek van Houte. Ook hebben de Van Houtes en hun dochter wel eens post gemist die waarschijnlijk in de Klaasstraatzijweg in Ospel is bezorgd waar de even nummers dezelfde postcode hebben.

Gefrustreerd
De Van Houtes hebben het probleem deze zomer bij de gemeente Nederweert aangekaart en voelen zich nu gefrustreerd omdat er in hun ogen niets mee is gebeurd. Dat blijkt bij navraag toch iets genuanceerder te liggen. "We hebben bij Post NL de suggestie gedaan de postcode 6035 SX voor de oneven nummers aan de Klaasstraatzijweg met de Ontginningsdijk te ruilen zodat in de Klaasstraatzijweg overal dezelfde postcode geldt", laat een gemeentewoordvoerder weten. "Zij wijzigen de postcodes niet omdat geen sprake is van een gemeentelijke herindeling of woonplaatsgrenswijziging. De combinatie van huisnummer en postcode is in beide straten uniek en daarom achten zij ons voorstel niet nodig.”

Vindbaarheid
Bij Post NL begrijpen ze de zorgen van echtpaar Van Houte waar het gaat om de vindbaarheid door een ambulance, laat het bedrijf via een woordvoerder weten. "Navigatiesystemen zijn niet altijd volledig, maar dat is niet aan ons. Wij bieden de juiste postcode-informatie maar het gaat om hoe de ­navigatiesystemen die informatie verwerken. Dat is aan de hulpverlening zelf om dit te verbeteren." De woordvoerder betreurt het als post niet is aangekomen en heeft er binnen het eigen bedrijf melding van gemaakt.

 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →