'Vrachtvervoerders laten Maastricht Airport links liggen door getreuzel'

Print
'Vrachtvervoerders laten Maastricht Airport links liggen door getreuzel'

Afbeelding: De Limburger/Stefan Koopmans

Vrachtvervoerders die overwogen om hun vluchten te verplaatsen naar het vliegveld van Maastricht wijken uit naar het buitenland omdat een besluit over de verlenging van de startbaan al bijna een jaar op zich laat wachten. Dat kost banen in Limburg.

De grote vrachtvliegtuigen hebben niet genoeg aan de 2500 meter van de startbaan die nu in Beek gebruikt mogen worden. Om de volledige 2750 van de asfaltbaan te mogen gebruiken moet staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu een nieuwe vergunning afgeven. Die heeft echter vertraging opgelopen door fouten in het onderzoek naar geluidshinder van het vliegveld.

Luik
Vrachtvervoerders Kalitta, AirBridgeCargo en Emirates wijken nu uit naar Luik, Brussel, Kopenhagen en Frankfurt, meldt de Volkskrant vrijdag.

Lees ook: Geluidsoverlast bij luchthaven Maastricht verkeerd berekend

"Een tegenslag," noemt directeur Jos Roeven van Maastricht Aachen Airport het vertrek in de krant. Volgens hem had de komst van de bedrijven honderden banen opgeleverd. "Wij zijn nog met maatschappijen in gesprek, maar die dialoog stopt als het luchthavenbesluit niet snel valt. Ze tekenen niet als ze niet meteen kunnen vliegen."

Illusie
Transportkoepel Evofenedex klaagde eerder al over de gang van zaken. De belangenbehartiger van de transportbranche zegt dat was beloofd dat Maastricht Aachen Airport per 1 november dienst zou doen als ‘overloop’ voor Schiphol, dat kampt met grote capaciteitsproblemen voor het vrachtverkeer. "Hierdoor leek Maastricht Airport een mogelijk alternatief voor het verplaatsen van vrachtvluchten vanaf Schiphol. Dat blijkt dus vooralsnog een illusie."

Lees ook: Vervoerders boos over foute metingen ‘Beek’