'Uitstel lange baan vliegveld kost honderden banen'

Print
'Uitstel lange baan vliegveld kost honderden banen'

Afbeelding: De Limburger/Stefan Koopmans

De lange baan van Maastricht Aachen Airport (MAA) moet snel in gebruik worden genomen. Uitstel kost driehonderd banen.

Het regionale vliegveld verliest volgens gedeputeerde Twan Beurskens "door broddelwerk contracten met vier, vijf gerenommeerde vrachtvliegers waaronder het Amerikaanse Kalitta". Om dat te voorkomen moet het ministerie van Infrastructuur het gebruik van de hele startbaan van 2750 meter voorlopig gedogen, zegt de VVD-deputé.

Geschaad
Beurskens gaat intussen "alles uit de kast halen om de lange baan snel gelegaliseerd te krijgen". De provincie laat "topjuristen kijken naar onze positie, want het vliegveld wordt ernstig geschaad."

Bedoeling was juist dat MAA het dichtgeslibde Schiphol zou ontlasten. Internationale vrachtvervoerders die daar door ruimtegebrek weg moeten, hadden er oren naar. Net als de provincie ("een cadeautje"), het vliegveld en staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA).

Vertraging
De carriers­ kunnen echter alleen in Maastricht terecht als de héle startbaan mag worden gebruikt; de huidige vergunning is maar toereikend voor 2500 meter. Het besluit hierover loopt nu, mogelijke fatale, vertraging op door fouten in de milieueffectrapportage (MER).

Duidelijkheid komt te laat voor de beoogde vrachtvervoerders, vreest vliegvelddirecteur Jos Roeven. Net als Beurskens pleit hij voor ‘een gedoogsituatie’. "De tijd dringt. Voor de meeste vervoerders ligt de deadline voor het vaststellen van hun winterschema op 29 oktober. Als we dat moment missen, zijn wij ze kwijt aan Luik of Brussel."

Belangen
Staatssecretaris Dijksma erkent het belang voor de regio. Binnen twee weken wordt duidelijk of er goed is gerekend en de lange baan gewoon open kan, laat zij weten. "Voor het Luchthavenbesluit Lelystad zijn verkeerde invoergegevens gebruikt in de MER. Om zeker te zijn dat voor het besluit MAA wel met de juiste gegevens is gerekend, wordt dit nagekeken. Deze zorgvuldigheid is van belang voor zowel de omwonenden als de maatschappijen die op de luchthaven vliegen en de luchthaven zelf. Al deze belangen staan voor mij voorop."

Milieudefensie Meerssen gaat bij groen licht in beroep, zegt Wim Derks. "Er is niet gekeken naar de negatieve effecten voor het toerisme en de omwonenden."

 

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Onlangs heeft De Limburger een Tegel gewonnen. De Tegels zijn de belangrijkste journalistieke jaarprijzen van ons land. Verslaggevers Sjors van Beek en Rik van Hulst werden met het dossier 'politieaffaire Horst' tot winnaar uitgeroepen in de categorie Regionaal/Lokaal.

De Limburger is de enige regionale krant in ons land met een eigen onderzoeksredactie. Een team dat in onze provincie zaken tot op de bodem uitzoekt en misstanden aan het licht brengt. Zonder abonnees hadden we dit succes nooit kunnen bereiken.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen