'Vrouwonvriendelijk' promofilmpje offline gehaald na kritiek

Print
'Vrouwonvriendelijk' promofilmpje offline gehaald na kritiek

Een fragment uit de gewraakte video. Afbeelding: Connect Limburg

Brandingorganisatie Connect Limburg heeft maandag per direct een twee jaar oud-promotiefilmpje van haar website gehaald. Dat gebeurde na kritiek van diverse hoogleraren van de Universiteit Maastricht. Die vonden het filmpje vrouwonvriendelijk, oubollig en onnadenkend gemaakt.

De vijf critici, onder wie hoogleraar taalcultuur in Limburg Leonie Cornips, stuurden maandag een brief aan gouverneur Theo Bovens met hun grieven en het verzoek de film uit de roulatie te nemen.

Cliché
"Waar Connect Limburg de provincie op de kaart moet zetten als serieuze speler in de Euregio, sorteert deze film het tegenovergestelde effect", aldus Cornips. "Het cliché van Limburg als achtergebleven gebied wordt nieuw leven ingeblazen. We zien bijna uitsluitend witte mannen die het serieuze werk doen. Zij opereren, musiceren, onderzoeken en vergaderen; ondersteund  door een serveerster of verpleegkundige. De enige keer dat een vrouw in een niet dienende rol in beeld komt, is ze aan het winkelen. Impliciet is de boodschap: vrouwenemancipatie is hier nog niet doorgedrongen. Of erger: de hoogopgeleide vrouwen hebben Limburg al verlaten. De universiteit wordt als mannenbolwerk neergezet, terwijl ze wordt geleid door een vrouwelijke rector. Ik vrees dat hier gewoon niet over is nagedacht, dat maakt het nog pijnlijker."

Subsidie
Het filmpje Limburg cross borders werd in 2015 gemaakt door Viewz, een audiovisueel bedrijf uit Hasselt. Het stond al ruim twee jaar online en kostte zo’n 25.000 euro. Connect Limburg is een initiatief van de provincie Limburg. De organisatie ontvangt jaarlijks 1,2 miljoen euro subsidie van diezelfde provincie.

Rol van de vrouw
Connect-directeur Conny Moonen zegt het "zeer te betreuren dat mensen aanstoot nemen aan de film, die juist de trots van Limburg wilde laten zien. Dat is nooit onze bedoeling geweest. Terugkijkend moet ook ik concluderen dat we te weinig aandacht hebben gehad voor de rol van de vrouw, de juiste gender balans. We zijn met name gefocust geweest op de inhoud, de cross border-boodschap. De kracht van de grensoverschrijdende samenwerking."

Meer vrouwen
Saillant is dat een van de ondertekenaars van de brief aan Bovens, Sueli Kyomi Brodin, zich vorig jaar ook al beklaagde over de film, aldus Moonen. "Zij wees ons erop dat vrouwen niet representatief in beeld komen. Daar hebben we indertijd niets mee gedaan. Waarom niet? Ja, dat vraag ik me nu ook af. Achteraf is dat niet verstandig gebleken."

Volgens Moonen is haar brandingsorganisatie - die overigens wordt geleid door een team van vier mensen, onder wie drie vrouwen - inmiddels bezig met een nieuwe film.  De maandag verwijderde video "was sowieso aan actualisatie toe, hoewel er ook erg goede momenten in zitten."

Wie die nieuwe film gaat maken, is nog niet bekend. "We zitten nog in een ontwerpfase, maar zullen er zeker voor zorgen dat die een goed divers beeld geeft. Ja, er zullen meer vrouwen in voor komen."

Veelzijdigheid
Gouverneur Bovens benadrukt dat Connect Limburg autonoom is wat betreft de inhoudelijke invulling van haar activiteiten. Ook hij betreurt dat de film  negatieve reacties opgeroepen heeft.  "Uit de brief blijkt dat het enorm lastig is de veelzijdigheid van de brandingsboodschap in een film van vijf minuten te vatten." 

Bovens kan zich vinden in het besluit om de film offline te halen. Overigens betekent dat niet dat het totaal van internet verdwenen is, zo ontdekte de redactie, die het opduikelde in de krochten van het internet.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →