In beeld: passen en meten in de nieuwe sluis

Print
Brendan van den Beuken, beeldcoördinator van De Limburger, legt elke week een foto onder het vergrootglas. Hij zoekt naar het andere verhaal achter bijzondere of actuele foto’s. Hij beschrijft wat hij ziet wanneer hij langer naar een foto kijkt.

Passen en meten
Het cruiseschip ligt met de voorkant aangemeerd in de sluis. Met een sleepboot wordt de boeg naar de kade getrokken. Het water zakt. Dat zie je omdat het water achter de sluisdeur hoger staat. Een stukje van de zijkant van de boeg is omlaag geklapt. Daar steekt een klein balkonnetje uit waar bemanningsleden op staan.

Zij kijken of de tros goed om de bolder blijft zitten. Oftewel; het touw niet van de meerpaal schiet. Op de achtergrond ligt een vrachtschip te wachten. ‘Voor anker’ heet dat dan.

Het past maar net daar in de nieuwe sluis van het Panamakanaal. Afgelopen juni werd ze in gebruik genomen. Hij is langer, breder, dieper en sneller. 


De breedte is 41 meter. De Caribbean Princess is 36 meter breed. Dus 2,5 meter speling aan beide kanten. Dat lijkt heel veel, maar het gevaarte is wel 290 meter lang, gaat 8 meter diep en telt 17 verdiepingen!

En ter aanvulling; er werken 1200 bemanningsleden en het heeft plaats voor 3142 passagiers. Schepen als de Caribbean Princess zijn speciaal voor het Panamakanaal gemaakt en hebben de typenaam ‘Neopanamax’, waarbij ‘Neo’ staat voor nieuwe sluis, ‘pana’ voor Panama kanaal en ‘max’ voor maximale afmeting. Het is een indrukwekkende beleving; varen door het Panamakanaal. In 1881 begonnen de Fransen met graven, in 1904 namen de Amerikanen het over en in 1913 was de opening van het kanaal, 81 km lang. En nu zijn er  de nieuwe sluizen.

Er kwam ook Hollands Glorie aan te pas, een ingenieursbureau uit Papendrecht gaf leiding aan de werkzaamheden. Ik snap wel waarom een Nederlands bedrijf werd gevraagd voor deze klus.  Nederlanders hebben natuurlijk veel ervaring met de strijd tegen het water. 


En op deze foto zie je dat er ergens iets is misgegaan. Het water van het kanaal loopt weg! Het stroomt rechts boven uit beeld.

U zult misschien denken  ‘Waar heeft hij het over..?’ Water zal altijd precies horizontaal blijven (waterpas). Maar de horizon op de foto loopt scheef. De foto is vanaf een toren naast de sluis gemaakt. Om de het hele schip in beeld te krijgen heeft de fotograaf een groothoeklens gebruikt. Daardoor krijg je een vervorming in het beeld. En omdat de fotograaf het schip mooi recht op de foto wilde hebben heeft hij de scheve horizon maar voor lief genomen, of niet gezien. U wel?


Reageren: brendan.vandenbeuken@delimburger.nl