Meer dan twintig nieuwe winkels openen in binnenstad Sittard en Geleen

Print
Meer dan twintig nieuwe winkels openen in binnenstad Sittard en Geleen

Afbeelding: Ermindo Armino

Het tij lijkt te keren, langzaam maar zeker. In korte tijd strijken meer dan twintig nieuwe winkels neer in de binnenstad van Sittard en Geleen. De chronische leegstand krimpt.

De mondiale economie draait weer op volle toeren, ook in Sittard-Geleen lijken de magerste jaren nu wel voorbij. En dat wordt tijd ook, want de fusiestad scheerde het afgelopen decennium jaar in jaar uit hoge toppen in de beruchte nationale leegstandslijstjes. De actuele retailontwikkelingen in beide stadscentra zijn op zijn minst hoopgevend te noemen.

Kerst
In een tijdsspanne van enkele weken zijn Sittard en Geleen in totaal 21 nieuwe zaken rijker, zo blijkt uit een inventarisatie van deze krant. Dat aantal is inclusief de winkels die nog vóór de kerst de deuren openen. Zowel de centrummanagers in Sittard en Geleen als de gemeente bevestigen de cijfers.

Kunsten
De nieuwe zaken opereren in uiteenlopende branches. Van mode tot horeca, van fitness tot computers en van tattooshop tot elektronica. Zo opent prijsvechter Boxxer (witgoed) binnenkort in hartje Geleen een grote vestiging. Eveneens in de Salmstraat start de Maastrichtse academie voor beeldende kunsten een winkel waar creatief talent eigen producties kan tonen en verkopen. Blikvangers in Sittard zijn onder meer twee nieuwe horecazaken in de Voorstad, eigendom van bekende ondernemers uit Maastricht. De nieuwkomers zijn samen goed voor tientallen nieuwe banen.

Projecten
Ellen Housmans, centrummanager in Sittard, en haar Geleense evenknie Davey Nieuwendijk spreken in een reactie van een duidelijk waarneembare trend. "De groei is in Geleen in tijden niet zo sterk geweest", zegt Nieuwendijk. Behalve de aantrekkende economie noemt het duo ook de fors opgevoerde leegstandsbestrijding als verklaring. Twee gespecialiseerde bureaus - Streetwise en Seinpost - zijn daarmee belast. Projectleider Leonie Kuepers van Streetwise onderschrijft de positieve conclusies. Waarbij ze benadrukt dat de nieuwe winkels geen ‘pop-ups’ zijn, maar juist duurzaam van opzet. Woordvoerder Bart Prince wijst erop dat de gemeente speciale subsidiepotjes heeft gecreëerd die het vestigingsklimaat voor ondernemers aantrekkelijker maken.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →