Krijgt Maastricht Aachen Airport een directe lijnverbinding met München?

Print
Krijgt Maastricht Aachen Airport een directe lijnverbinding met München?

Het vliegveld van München. Afbeelding: iStock

Maastricht-Airport - Naast vakantie- en vrachtvluchten moet ook het zakelijk vliegverkeer een plek krijgen op Maastricht Aachen Airport. Eind dit jaar kunnen maatschappijen inschrijven op een aansluiting met een internationaal knooppunt. Een lijnverbinding met München wordt het meest kansrijk geacht.

Het was een expliciete voorwaarde van de gemeente Maastricht, voor een bijdrage van twee miljoen euro in de doorstart van Maastricht Aachen Airport (MAA) in mei 2015: ‘Realiseer een lijnverbinding met een internationale hub’. Komende maand komt er daarvoor een aanbesteding en kunnen maatschappijen hun interesse kenbaar maken. 

BMW
Hans Latour, hoofd routeontwikkeling MAA, acht een luchtbrug met München het meest kansrijk. Dit gelet op de relatie BMW-VDL Nedcar, maar ook vanwege de interesse over en weer voor congressen en beurzen. Voorts is München als transferluchthaven de laatste jaren zeer interessant geworden voor vakantiegangers. 

Hoewel er ook vanuit Düsseldorf en Weeze op München wordt gevlogen, denkt Latour persoonlijk dat een verbinding met de Beierse hoofdstad meer kans van slagen heeft dan een met bijvoorbeeld Amsterdam. 

Corendon
De aanbesteding volgt op het nieuws dat Corendon zijn aanbod vakantievluchten vanaf Beek volgend seizoen (april tot en met oktober) fors zal uitbreiden en er zelfs een vliegtuig zal stationeren. Dat betekent een eerste vertrek dagelijks in de ochtenduren en een laatste aankomst laat in de avond. Kortom, extra vakantietijd voor de reizigers. 

Corendon wil zich onderscheiden met pakketreizen, daar waar de andere luchthavens in de euregio zich vooral sterk focussen op alleen goedkope vliegtickets. 

Bromvliegen
Het aantal vliegbewegingen op MAA gaat komend jaar omhoog naar circa 25.000, verdeeld over circa 16.000 grote en 9.000 kleine vliegtuigen. Dat aantal ligt beduidend lager dan de ruim 90.000 in de jaren negentig. Daaronder waren destijds ook vele zogeheten ‘bromvliegen’, kleine, laagvliegende en derhalve lawaaiige lesvliegtuigen. 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →