Rabobank knipt in commercial na klacht Maastrichtenaar

Print
Rabobank gaat haar tv-commercial ‘Growing a better world together’ aanpassen.

De Reclame Code Commissie geeft daarmee gehoor aan een klacht van Maastrichtenaar Mat Matheij. Hij beschuldigt de bank van valse beloftes.

Honger
Het filmpje suggereert dat de Rabobank wereldwijd de honger gaat oplossen. In een nog niet gepubliceerde uitspraak maakt de commissie van deze pretenties gehakt: "Dat de aanpak van Rabobank tot een oplossing van het wereldvoedselprobleem zal leiden, is door Rabobank niet aannemelijk gemaakt.” De reclamewaakhond oordeelt dat het spotje op deze manier 'misleidend en daardoor oneerlijk' is. 

Schijnheilig
Mathey noemt de commercial schijnheilig. "Als je hem ziet, denk je aanvankelijk aan een charitatief  reclamespotje van een vluchtelingenorganisatie. Aan het eind blijkt het echter om de Rabobank te gaan.” De Maastrichtenaar verwijst naar schandalen waarin de bank eerder was verwikkeld, zoals de Libor-affaire, waarin grote banken een belangrijk rentetarief manipuleerden. 

Knippen
Rabobank verklaart dat ze de uitspraak van de Reclame Code Commissie zal respecteren. De reclamemakers knippen het laatste stukje uit de commercial, waarin de bank belooft dat ze het wereldvoedselvraagstuk zal oplossen.