Weer discussie om haaienvin in Formule 1

Print
Weer discussie om haaienvin in Formule 1

Afbeelding: ANP

In de Formule 1 woedt opnieuw een discussie rond de zogeheten haaienvin, het langwerpige onderdeel op de motorkap dat dit seizoen vanwege het aerodynamische voordeel door alle teams werd gebruikt.

Er leek een verbod te komen op de door velen als foeilelijk beschouwde vin en de eveneens impopulaire T-wing, het extra vleugeltje voor de achtervleugel. De teambazen besloten in de loop van het jaar de haaienvin toch te handhaven, maar nu is er weer discussie over de grootte ervan.

Nummer
"Een maand geleden hebben we hierover gepraat. Ik dacht dat we hadden afgesproken de vin te laten zoals die nu is, met het nummer van de coureur daarop'', zei teambaas Christian Horner van Red Bull, de renstal van Max Verstappen. "Maar sindsdien zijn dingen veranderd.''

Commercieel
Volgens Horner kwam directeur Zak Brown van McLaren uit commercieel oogpunt weer met een nieuwe variant. "Hij heeft een grote sponsor voor volgend jaar vastgelegd. Zak wil die zoveel mogelijk ruimte geven op de achtervleugel.'' McLaren stelde daarom als alternatief een miniversie van de haaienvin voor, zodat de achtervleugel beter te zien is.

Nieuwe plek
"De aerodynamici hebben er naar gekeken, maar die vinden het niets'', zei Horner. "Ik weet dus wat er nu gaat gebeuren. Ik denk dat we zonder haaienvin verder gaan en dat we een nieuwe plek op de auto voor het nummer van de coureurs moeten vinden. Maar wellicht kunnen we Zak overtuigen om de haaienvin toch te houden zoals die is.''