Venlo wil toch 'dure' eigen ombudsman

Print
Venlo wil toch 'dure' eigen ombudsman

Het duurzame stadskantoor van Venlo. Afbeelding: De Limburger

Tegelen - Venlo wil toch een eigen ombudsman die klachten van burgers over de gemeente behandelt. Twee jaar geleden zag het Venlose gemeentebestuur daar nog van af.

De voltallige gemeenteraad liet het daar niet bij zitten en geeft het college nu de opdracht per 1 januari 2019 een gemeentelijke ombudsman in te stellen. Venlo beëindigt het lidmaatschap op de Nationale Ombudsman.

Persoonlijk contact
Volgens de Venlose politiek heeft eigen ombudsman veel voordelen. De binding met de directe omgeving is sterker en een belangenbehartiger in de buurt is beter benaderbaar. Ook kan de raad eigen functievoorwaarden opstellen.

Eerder 'niet nodig'
In het door VVD, CDA, VenLokaal en PvdA opgestelde coalitieprogramma 2014-2018 werd de komst van een gemeentelijke ombudsman opgenomen. Een jaar later gaf toenmalig wethouder Ramon Testroote (PvdA) aan dit niet nodig te vinden. Burgers kunnen in zijn ogen al bij genoeg meldpunten terecht.

Voorstel
VVD en SP waren het daar niet mee eens en werkten met alle andere partijen een voorstel uit om alsnog een lokale ombudsman in te stellen. Dit voorstel wordt later deze maand door de gemeenteraad behandeld.

Begroting
Naar schatting kost het aanstellen van een gemeentelijke ombudsman 250.000 euro per jaar, maar momenteel heet Venlo dit geld niet beschikbaar. De gemeente kan alleen de 20.000 euro ophoesten die ze jaarlijks kwijt is aan de Nationale Ombudsman. De raad heeft daarom het gemeentebestuur de opdracht gegeven een begroting op te stellen voor alle kosten die gepaard gaan met het instellen van een gemeentelijke ombudsman.