We wisten dat het ging sneeuwen: waarom wordt het dan toch zo'n chaos op de weg?

Print
We wisten dat het ging sneeuwen: waarom wordt het dan toch zo'n chaos op de weg?

Afbeelding: David Dunnaway

Hoe kan het dat snelwegen bedekt zijn met sneeuw en ijsplaten, terwijl het zondag al bekend was dat het zo hard ging sneeuwen? Eric van Beerendonk van Rijkswaterstaat Limburg en Brabant legt uit dat alleen een perfecte balans van verkeer en strooizout wegen goed begaanbaar houdt.

"Zelfs als dagen van te voren bekend is dat het hard gaat sneeuwen, is het nog lastig om de wegen sneeuwvrij te houden", zegt Eric van Beerendonk van Rijkswaterstaat. "Tegen Moeder Natuur is bijna niet op te boksen, hoe goed we ook voorbereid zijn."

Doorrijdend verkeer
Dat Rijkswaterstaat adviseerde thuis te blijven, of in ieder geval niet de weg op te gaan, lijkt in te gaan tegen wat sneeuwvrije wegen geeft: "Doorrijdend verkeer is nodig om de weg sneeuwvrij te houden", zegt Van Beerendonk.

Balans
Verkeer moet blijven rijden om het strooizout goed in de weg te kunnen drukken. Te weinig verkeer bij veel sneeuwval geeft alleen maar meer sneeuw op de weg. "Want sneeuw wordt dan niet goed in het zout gereden", zegt Van Beerendonk. En te veel verkeer zorgt er juist voor dat het strooizout te snel verspreid, want banden van auto's nemen het zout mee. "Deze balans is erg lastig te bepalen, want hoe weet je nou precies hoeveel sneeuw er valt en hoeveel verkeer er rijdt?"

Alleen die perfecte balans van verkeer en sneeuwval kan voor een goede doorstroom zorgen. Maar dat is er bijna nooit.

Lavastorm
Rijkswaterstaat zet daarom sneeuwvechter de Lavastorm in, om de ijsplaten op de snelwegen te laten smelten. Het voertuig strooit warm zout van 60 graden over het ijs geworden sneeuw. Die ijsplaten ontstaan, doordat verkeer vaststaat in file's en sneeuw niet meer vermengt met het zout. Aangedrukt sneeuw bevriest en zwaar verkeer komt de heuvel niet meer op.  Het probleem is dat Nederland maar twee van die voertuigen heeft; ze kosten zo'n 200.000 euro per stuk. 

De Lavastorm Foto: Rijkswaterstaat

Een tip van Van Beerendonk: "Rustig doorrijden, dan blijft de weg vrij van sneeuw." Maar in een file is dat niet mogelijk. Dan zit er nog maar een ding op, dat is wachten langs de kant van de weg.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje