Nederland doet ultieme poging om Duitse tolplannen te blokkeren

Print
Nederland doet ultieme poging om Duitse tolplannen te blokkeren

De Duitse tol zal Nederlandse automobilisten jaarlijks tussen de 60 en 100 miljoen euro kosten. Afbeelding: EPA

Nederland opent de frontale aanval op de Duitse tolplannen voor personenauto's. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) voegt zich bij haar Oostenrijkse collega, in een zaak die is aangespannen bij het Europese hof van Justitie, zo maakt het kabinet vandaag bekend.

Uit onderzoek dat de minister vandaag naar de Tweede Kamer stuurt blijkt dat de Duitse tol Nederlandse automobilisten jaarlijks tussen de 60 en 100 miljoen euro zal kosten. Veertig procent komt voor rekening van de inwoners en bedrijven in de grensgemeenten. 

Ondertussen krijgen Duitse automobilisten het geld van het tolvignet of zelfs nog meer terug via een verlaging van de wegenbelasting. Van Nieuwenhuizen vindt dit discriminerend en in strijd met de beginselen van het vrije verkeer.  Het vignet levert volgens het kabinet ook een extra barrière op voor het verkeer in Limburg.

Samenwerking
De bal kwam in juni van dit jaar al aan het rollen. Nederland, Oostenrijk en Luxemburg waren toen kritisch jegens de Europese Commissie die in eerste instantie een 'inbreukprocedure' tegen de Duitse tolplannen begon, maar deze vervolgens afbrak. De drie landen eisten hierover opheldering. 

Oostenrijk kondigde vervolgens in oktober dit jaar aan naar het Europese Hof van Justitie te stappen om de tol voor personenauto's van tafel te krijgen. Het kabinet ziet nu ook voldoende heil in de zaak om zich officieel aan te sluiten.

Buurland Frankrijk neemt het allemaal wat minder hoog op. "Als Duitsland tol nodig heeft voor investeringen in zijn wegennet, dan is dat oké'', liet het land eerder weten. 

Uitspraak
Het is uitzonderlijk dat EU-lidstaten elkaar voor de rechter dagen. Een uitspraak van het Hof wordt niet eerder dan in 2019 verwacht. Duitsland mag intussen wel doorgaan met de tolplannen.