Rijkswaterstaat over stuw: wij kregen ten onrechte zwarte piet

De beschadigde Maasstuw bij Grave vanuit de lucht.

De beschadigde Maasstuw bij Grave vanuit de lucht.© De Gelderlander/Gerard Verschooten

De kapotte stuw bij de Thompsonbrug in Grave.

De kapotte stuw bij de Thompsonbrug in Grave.© ANP

Eric Diepstraten, directeur Zuid-Nederland van Rijkswaterstaat.

Eric Diepstraten, directeur Zuid-Nederland van Rijkswaterstaat.© De Gelderlander

thumbnail: De beschadigde Maasstuw bij Grave vanuit de lucht.
thumbnail: De kapotte stuw bij de Thompsonbrug in Grave.
thumbnail: Eric Diepstraten, directeur Zuid-Nederland van Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat is ten onrechte als enige zondebok gezien bij de afhandeling van de schade na het stuwongeluk in de Maas bij Grave, precies een jaar geleden.

De Gelderlander/Sjors Moolenaar

Maar de veiligheidsregio's en de waterschappen dragen evenzeer verantwoordelijkheid. Dat zegt Eric Diepstraten, directeur Zuid-Nederland bij Rijkswaterstaat.

WaterstandVorig jaar op 29 december voer de Maria Valentine tegen de stuw in Grave. Als gevolg daarvan daalde de waterstand in een deel van de Maas en in het Maas-Waalkanaal scherp, met grote schade als gevolg.

In juli kwam onderzoeksbureau Berenschot met een kritisch rapport over de overheden en hulpdiensten in de eerste 48 uur na de aanvaring. Kritiek was er ook op de opdrachtgever van dat onderzoek, Rijkswaterstaat. Zo werden de sluisdeuren bij Heumen veel te laat gesloten, waardoor onnodig veel water uit het Maas-Waalkanaal weg kon lopen.

AfhankelijkDiepstraten zegt dat Rijkswaterstaat in de beginperiode ook afhankelijk was van het handelen van de veiligheidsregio's die belast zijn met hulpverlening. Hij zegt dat Rijkswaterstaat op sommige momenten niet bij het schip kon komen, omdat hulpverleners daar bezig waren.

Microfoon"Wij mochten er niet komen, ook al is het onze vaarweg. Daardoor zijn wij door de maatschappij meer als zondebok gezien, terwijl we daar eigenlijk als gezamenlijke overheden aan zet waren. Wij zijn ons in de hele afhandeling te veel als probleemeigenaar gaan zien. Bij persconferenties had niet alleen Rijkswaterstaat achter de microfoon moeten zitten, maar ook veiligheidsregio's en waterschappen." De kapotte stuw bij de Thompsonbrug in Grave (Foto ANP).

FondsDe schade na het ongeluk is nog niet afgehandeld. De Duitse rederij Gefo, eigenaar van de Maria Valentine, heeft 915.000 euro in een fonds gestort voor de gedupeerden. Dat bedrag is veel te klein. De rederij is op grond van de wet beperkt aansprakelijk. Alleen Rijkswaterstaat al heeft 15 miljoen euro kosten gemaakt."

Tweede rapportNu is het wachten op dat tweede rapport over de aanvaring, ditmaal van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Dat onderzoek heeft langer geduurd, omdat de OVV niet over de juiste expertise bleek te beschikken. Diepstraten zegt uit te kijken naar de resultaten. "De Onderzoeksraad schept een totaalbeeld, en kijkt naar meer dan die eerste 48 uur."

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee