Plan: hotel in stationsgebouw van Maastricht

Print
Plan: hotel in stationsgebouw van Maastricht

Afbeelding: Mitchell Giebels

Het is eigenlijk zo logisch als wat: overnachten in een stationsgebouw. De NS onderzoekt in diverse steden de mogelijkheden. Ook in Maastricht.

Concreet is niks. Het is pas een plan. Maar wel een serieus plan en de NS is enthousiast. Het monumentale stationsgebouw van Maastricht, een van de mooiste van Nederland, is in beeld voor vestiging van een hotel. In de rechtervleugel van het pand in Wyck, waar momenteel allerlei ideeën voor circuleren.

Verhuizing
Dat heeft onder meer te maken met de verhuizing van de bewaakte fietsenstalling naar de nieuwe kelder onder het stationsplein. Ze geeft de NS ruimte om nieuw leven te blazen in de wat dode rechterhoek van de stationsomgeving. De fietsenhersteller en -verkoper die er blijft zitten hier, schuift een stukje op naar het zuiden, waardoor dicht bij de stationsentree veel ruimte komt voor bijvoorbeeld een grand café en de receptie van een hotel, waarvoor royaal ruimte is op de verdiepingen. Tientallen kamers kunnen er gerealiseerd worden, vertelt een buurtvertegenwoordiger die op de hoogte is gebracht van het plan. Ook Harry Janssen - in 1983 oprichter van fietsenzaak en -stalling Aon de Stasie - kent het: "Maar concreet is niks. Het is een plan en daar wordt zeer positief op gereageerd, maar het betekent niet dat alles al in kannen en kruiken is.”

Leegstand
Voorzitter Antoine Scheerens van de Samenwerkende Hotels Maastricht is ook op de hoogte. Hij weet dat de NS in ten minste vijftien Nederlandse steden hotels wil openen in de stations, die veelal geplaagd worden door forse leegstand. Het gaat vaak om monumentale panden, die zich goed lenen voor ombouw tot hotelkamers.

Roger van Boxtel, president-directeur van de NS, kondigde vorig jaar aan dat het Maastrichtse station, met veel ongebruikte ruimten, "alle mogelijkheden biedt voor een dynamische herontwikkeling en levendige invulling”. Zeker in het licht van de komst van de grensoverschrijdende treinverbinding Aken-Heerlen-Maastricht-Luik waarover een akkoord is bereikt. Het Maastrichtse NS-station zal dan als ov-knooppunt nog belangrijker worden.

De herontwikkeling van het Maastrichtse stationsgebouw is ook onderdeel van de studie die Stad & Spoor is genoemd. Inzet: de spoorbarrière tussen het oosten van de stad en het centrum slechten door ondertunneling van de sporen, een fiets- en voetgangersbrug of beide.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →