Bonden: OV-staking is 'speldenprik', reiziger wordt gespaard

Print
Bonden: OV-staking is 'speldenprik', reiziger wordt gespaard

Afbeelding: iStock

De Maastrichtse buschauffeur Giel Linke gaat donderdag staken, net als veel van zijn collega’s: "We hebben bewust gekozen voor deze dag. De scholen hebben nog vakantie en we willen voorkomen dat Limburg niet meer voor- of achteruit kan."

Donderdag rijden er geen treinen of bussen van Arriva. Het streekvervoer in Limburg gaat helemaal plat, stellen de vakbonden. De buschauffeurs en machinisten van de streekvervoerder leggen 24 uur lang het werk neer en "er is een extreem grote actiebereidheid", volgens FNV-bestuurder Marlies Peeters.

Spuugzat
Giel Linke bevestigt dat: "Het gevoel is nu: het moet echt een keer stoppen." Chauffeurs en treinmachinisten zijn de hoge werkdruk en stress door krappe roosters spuugzat. Chauffeurs hebben geen tijd meer om een plasje te plegen of om een passagier met rollator te helpen.

Gevolgen
Heel vervelend voor de reiziger, die staking, maar de gevolgen blijven beperkt. Voor een verkeersinfarct wordt niet gevreesd: "Het is nog geen gewone werkweek", zegt Suzanne Maas van Rijkswaterstaat. Gebruikers van bus of trein in het woon-werkverkeer vinden doorgaans een alternatief. "Meerijden met een collega of thuis werken."

Speldenprik
Kortom: de bonden delen morgen een speldenprik uit. Ze proberen de werkgevers in beweging te krijgen, zonder de sympathie van het publiek te verliezen. Het beklimmen van de escalatieladder is een beproefde methode in vakbondsland. Eerst de druk opvoeren in het overleg met de werkgevers, dan het overleg afkappen, acties aankondigen, een ultimatum stellen, uitmondend in een 24-uursstaking. Met een dreigement: volharden de werkgevers "in hun weigering om goede afspraken te maken, dan volgen er meer en langduriger stakingen".

Escalatieladder
Een nog publieksvriendelijker actie zou een staking van een uurtje of een halve dag zijn geweest. Dat zit er echter nu niet in. De chauffeurs zijn niet vergeten dat jaren geleden hun werkgever het loon inhield toen ze in een actie passagiers gratis lieten reizen. De escalatieladder mist sindsdien enkele treden.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →