Kritiek op fietsroute over trambaan door Heuvelland

Print
Kritiek op fietsroute over trambaan door Heuvelland

Afbeelding: De Limburger/Harry Heuts

Cadier / Raren / Gulpen / Maastricht - De nut en noodzaak van een Trambaanfietsroute door het Heuvelland zijn onvoldoende aangetoond.

Dat is de conclusie van een onderzoek door de Vrije Universiteit van Amsterdam, in opdracht van de Vereniging Tot Natuurbehoud (VTN) Cadier en Keer.

De provincie en de gemeenten Maastricht, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals willen van een oud tramtracé een fietsroute maken van dertig kilometer, dwars door het Heuvelland.Dat zou een aantrekkelijk alternatief zijn voor fietsen langs de N278, de Rijksweg van Vaals naar Maastricht. In Aken sluit de route aan op de Vennbahn naar Luxemburg.

In 2019
De aanleg van de Trambaanfietsroute moet in 2019 starten. De provincie betaalt twee miljoen, de Heuvellandgemeenten samen 1,2 miljoen, Maastricht twee ton en drie ton moeten komen van Europa.

Voldoende
Maar VU-onderzoeker Jeroen Aerts meent dat nut en noodzaak van de Trambaanfietsroute onvoldoende zijn aangetoond. Volgens hem zijn er voldoende veilige alternatieve fietsroutes, zoals de Landelijke Fietsroute 6, die de natuurwaarden minder aantasten. De economische voordelen zouden te positief worden voorgesteld.