Veel fietsen bij station Maastricht ondanks nieuwe stalling

Print
Veel fietsen bij station Maastricht ondanks nieuwe stalling

De middenberm van de Stationsstraat, vlak bij de entree naar de fietsenkelder. Afbeelding: Johannes Timmermans

Vele honderden kriskras gestalde fietsen ontsierden jarenlang de stationsomgeving in Maastricht. Een peperdure kelder zou dat probleem oplossen. Die vlieger gaat vooralsnog niet op.

Alsof het zo moest zijn, werden woensdag de uitnodigingen verstuurd voor de officiële opening van de gloednieuwe ondergrondse fietsenstalling bij station Maastricht in Wyck, op 29 januari. De invitatie rept van ‘een kwaliteitsimpuls voor het stationsgebied, zonder fietsen en meer ruimte om te verblijven’.

Gestald ijzer
Klopt. De omgeving is grotendeels ontdaan van de enorme hoeveelheden gestald ijzer die ­jarenlang de publieke ruimte ontsierden. Afgevoerd naar een gemeentelijk depot. De fietsenkelder is sinds 1 januari in gebruik., uitstekend bereikbaar met rolbanden en de eerste 24 uur bovendien gratis. Elk type rijwiel, tot en met een bakfiets toe, heeft er een plek. ‘Je fiets wil nooit meer anders!’ luidt de wervende slogan. 

Dat valt nog te bezien. Aan de rechterkant naast de stations­ingang begint het ijzer zich namelijk alweer te verzamelen. En op de middenberm van de Stationsstraat, voor de entree naar de fietsenkelder, staan en liggen tientallen fietsen en scooters. Niet echt wat je noemt een winstpakkertje voor de openbare ruimte. Terwijl de kelder nog voor de helft leeg is. Er kunnen 3000 fietsen in. Wat te doen? 

Weesfietsen
Hier wreekt zich een gemeenteraadsbesluit uit 2012 om alleen zogenaamde weesfietsen - waarvan de eigenaar zich na herhaalde oproepen niet meldt - weg te halen uit het straatbeeld. Op fietsen die verkeerd gestald staan, worden geen handhavers afgestuurd, tenzij de rijwielen een gevaar voor de veiligheid opleveren omdat ze bijvoorbeeld een doorgang voor hulpdiensten blokkeren. Dat is in de stationsomgeving niet aan de orde. 

Lange adem
De verwachting is dan ook dat het ontmoedigen van wildstallen een lange adem nodig heeft en vooral moet bestaan uit verleiden en motiveren van fietsers om toch vooral die prachtige, gratis kelder te gebruiken, zegt woordvoerder Peter Debets van het stadsbestuur. Op een vriendelijke manier overtuigen, met een beroep op zelfdiscipline. "We hebben afgesproken dat we een fietsvriendelijke studentenstad willen zijn. Dat is het beleid. Bovendien: de kelder is net open. We zitten nog in een fase van gewenning." 

Daar komt bij dat je alleen kunt handhaven als sprake is van een stallingsverbod en dat is er niet in de Stationsstraat. In februari komt het stadsbestuur met een nieuw uitvoeringsplan hand­haven openbare ruimte.

Praat ook mee over dit onderwerp

Geef ook jouw mening over dit onderwerpen stuur een mail naar de krant

> Neem een kijkje