Stationshal Maastricht krijgt een facelift

Print
Stationshal Maastricht krijgt een facelift

Afbeelding: ANP/Marcel van Hoorn

De stationshal van Maastricht wordt ‘ontrommeld’. Kiosken, kaartautomaten en NS-kantoren verhuizen, zodat de architectonisch mooie hal veel ruimer en lichter wordt.

De raad van bestuur van de NS heeft ingestemd met een facelift van station Maastricht. Omdat dit eerst een grensstation was met douane, is er veel ruimte over. De NS-kantoren verhuizen naar de eerste verdieping, kiosken en kaartautomaten worden ook verplaatst.

Lobby
De NS wil de hal tevens gaan gebruiken als lobby voor het hotel dat in het aangrenzende ‘Aon de Staasie’-gebouw moet komen. De stationshal wordt daardoor een levendige ontmoetingsplaats. De gemeente moet dat hotelplan nog toetsen.

Barrière
Het project Stad en Spoor wil de barrière die het station nu vormt verminderen. Bureau Pantopicon suggereert de stations Randwyck en Noord belangrijker te maken, waardoor bij het centraal station meer ruimte ontstaat.

Lees ook: Veel fietsen bij station Maastricht ondanks nieuwe stalling

Op verzoek van de gemeente onderzoekt ProRail of het spooremplacement niet een stuk minder breed kan. Het wordt nu voor een flink deel benut om treinen te parkeren. "Je kunt je afvragen of dit in het stadscentrum moet", zegt Rik Lebouille van de Kerngroep Stad en Spoor: "Verplaatsing naar elders is ongetwijfeld duur. ProRail onderzoekt nu hoeveel dat kost."

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje