De stedenbouwkundige ravijnen waaraan Maastricht is ontsnapt

Print
De stedenbouwkundige ravijnen waaraan Maastricht is ontsnapt

Het plan voor een hoge brug over het Jekerdal werd nooit uitgevoerd. Afbeelding: De Limburger

Maastricht is geworden zoals het is. Het lijkt vanzelfsprekend. Het had ook anders kunnen lopen. Een autoweg dwars door het centrum, een tunnel door de Sint Pietersberg met brug over het Jekerdal, het Theater aan de Maas, ze bleven plannen.

De expositie Unvollendete laat ziet aan welke stedenbouwkundige ravijnen Maastricht is ontsnapt. Toegegeven: de gepresenteerde voorbeelden waren niet allemaal rampzalig en ze sneuvelden vaak al heel snel.

Snelweg
Met name in de jaren vijftig en zestig ontkomt Maastricht maar net aan het super-urbane denken van die tijd: in de jaren 50 bedenkt de Amerikaan David Jokinen een snelweg op poten die dwars over het Boschstraatkwartier zou moeten eindigen in de Brusselsestraat. Zeg maar een Kennedybrug in het hart van de stad. À propos Kennedybrug: dat is een van de meest ingrijpende stedenbouwkundige maatregelen waar Maastricht níet aan is ontkomen.

Dezelfde Jokinen bedenkt in de jaren zestig een ‘Zuiderbrug’ die langs De Heeg over de Maas, dwars door de Sint-Pietersberg het Jekerdal moet overbruggen. In zekere zin markeert dit plan het einde van visies die zich weinig tot niets van natuur aantrekken.

Marmer afplakken
De voorbeelden die je tijdens de expositie kunt bekijken, zijn talrijk. En ook de verhalen erachter. Zo vertelt architect-stedenbouwkundige Jo Coenen hoe hij in de jaren tachtig gevraagd werd Randwyck te ontwerpen. Alles leek in kannen en kruiken, ze vroegen hem alleen nog het groene marmer op de maquette af te plakken, omdat het te duur leek. "Vervolgens hoorde ik helemaal niets meer", verbaast Coenen zich anno 2018 nog steeds.

Randwyck wordt door velen gezien als een weinig geslaagd stedenbouwkundig project, onder meer omdat MECC en AZM beter op elkaars plek hadden kunnen liggen, voor een betere verbinding met de stad.

Als Unvollendete één ding aantoont, is het dat bij de ontwikkeling van een stad vaak toevallige omstandigheden een belangrijke rol spelen.

‘Unvollendete, Nooit Gebouwd Maastricht’ in Bureau Europa, Boschsstraat 9, Maastricht. Nog tot en met 15 april.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →