Uitbreiding station Maastricht-Noord fors duurder

Print
Uitbreiding station Maastricht-Noord fors duurder

De uitbreiding van Maastricht-Noord is nog lang niet beklonken. Afbeelding: Ermindo Armino

De uitbreiding van station Maastricht-Noord valt ruim drie miljoen euro duurder uit dan gedacht. Daardoor is het onzeker of het ministerie het nog wel volledig wil bekostigen.

De bouw van twee nieuwe perrons bij het treinstation aan de Beatrixhaven kost niet 3,3 miljoen zoals aanvankelijk berekend, maar ruim 6,4 miljoen euro. Dat blijkt nu spoorbeheerder ProRail het plan tot op detailniveau heeft uitgewerkt.

Miljoenen
In de eerste plannen zijn belangrijke zaken niet meegenomen, zo verklaart de provincie het verschil. Door bijvoorbeeld bepaalde beveiligingssystemen die erbij gekomen zijn en aanpassingen in de bovenleiding die moeten gebeuren, valt het project miljoenen duurder uit.

Begin 2016 heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toegezegd de uitbreiding te willen financieren. Maar nu die bijna twee keer zo duur blijkt te zijn, is het nog maar de vraag of dit doorgaat. Ambtenaren op het ministerie hebben, toen het vorige kabinet er nog zat, aan de provincie laten doorschemeren dat er niet genoeg geld is.

Hoopvol
Toch is gedeputeerde Hubert Mackus (CDA) nog altijd hoopvol gestemd. "Aan het eind van de vorige kabinetsperiode waren de potjes op. In het nieuwe regeer­akkoord is geld vrijgemaakt voor knelpunten op het spoor. Ik heb goede hoop dat we daarvoor in aanmerking komen.” Het provinciebestuur heeft vorige week een officieel subsidieverzoek ingediend bij staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Naar verwachting wordt pas in het najaar een definitief besluit genomen.

Op station Maastricht-Noord kunnen reizigers overstappen op een pendelbus naar het centrum. Er ligt ook een parkeerplaats die verleden jaar nog werd uitgebreid, er is nu plek voor vijfhonderd auto’s. Op die manier moet het Maastrichtse centrum worden ontlast. Nu komt er alleen de stoptrein tussen Randwyck en Heerlen.

Arrivatrein
Met de nieuwe perrons kan ook de Arrivatrein tussen Randwyck en Roermond er twee keer per uur stoppen. Als de staatssecretaris niet met extra geld over de brug komt, moeten Provinciale Staten besluiten of de uitbreiding nog door moet gaan. In dat geval zal de provincie de beurs moeten trekken.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →