Storing ABN AMRO na cyberaanval verholpen

Print
Storing ABN AMRO na cyberaanval verholpen

Een man aan het Internet Bankieren met ABN Amro. Het telebankieren van de bank kampte dit weekend met een storing door een DDoS-aanval Afbeelding: ANP XTRA

De storing bij ABN AMRO is verholpen. De bank werd zondagmiddag rond 12.00 uur getroffen door een cyberaanval, waardoor klanten moeilijk of geen gebruik konden maken van diensten als internetbankieren en iDeal.

Volgens de bank heeft de storing, veroorzaakt door een DDoS-aanval, ruim vier uur geduurd. Bij een DDoS-aanval wordt een internetsite bestookt met grote hoeveelheden dataverkeer zodat de server overbelast raakt en de website moeilijk of helemaal niet te bereiken is. 

Zaterdagavond werd de bank ook al getroffen door zo'n aanval. Volgens de woordvoerder begon die aanval rond 20.00 uur en duurde tot na middernacht. Pas zondagochtend konden de problemen grotendeels worden verholpen. Volgens de woordvoerder van ABN AMRO betreft het geen hack. De veiligheid van klantdata is daardoor nooit in gevaar geweest, zegt ze. 

Elke seconde
Cyberaanvallen, zoals die op ABN AMRO dit weekend, zijn voor banken tegenwoordig aan de orde van de dag. Dat zei president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) in het tv-programma Buitenhof. Volgens hem vindt er op de website van DNB zelf bijvoorbeeld vrijwel elke seconde wel zo'n aanval plaats.

"Dat is de realiteit anno 2018", aldus Knot die sprak van een 'serieuze zaak'. DNB is hierover ook met banken in gesprek, om ervoor te zorgen dat die hun systemen na zo'n aanval snel weer in de lucht hebben. Knot kon nog niet zeggen wie de DDoS-aanval op ABN AMRO heeft veroorzaakt.

Zorgen
Detailhandel Nederland liet in een reactie weten zich steeds meer zorgen te maken om de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer. "We zien de laatste maanden veel kleine en grote storingen plaatsvinden en dat baart ons ernstige zorgen", aldus Michel van Bommel, secretaris betalingsverkeer. Volgens hem is de impact van deze verstoringen op de gehele betaalketen groot.

"We doen bijvoorbeeld zo'n 10 à 11 miljoen betalingen per dag. Dat zijn er meer dan een miljoen per uur. Als er even niet afgerekend kan worden, zowel on- als offline, dan heeft dit voor de winkeliers grote gevolgen voor hun omzet. Het waarborgen van de stabiliteit van het digitale betalingsverkeer moet hoger op de agenda bij zowel banken als politiek."'

Storingen
ABN kampte in januari meermaals met storingen. Vrijdagochtend nog konden klanten ook al geen gebruikmaken van de diensten internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal. Ook vorige week woensdag waren er problemen met de site van de bank. Dat kwam echter door technische problemen bij netwerkaanbieder Colt Technology.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →