‘Cadeautje Valentijnsdag blijkt vaak lastminutezaak’

Print
‘Cadeautje Valentijnsdag blijkt vaak lastminutezaak’

Afbeelding: iStock

Valentijnsdag is pas woensdag en dan is het weekend ervoor natuurlijk hét moment om alvast een geschenk te kopen.

Bloemisten en webwinkels houden er echter rekening mee dat zij op 14 februari op het allerlaatste moment nog aan de bak moeten.

Omzetstijging
"Alleen een appje sturen is not done", meent Michel van Slingerland, marketing- en salesmanager van bloemenbestelsite Fleurop. "Vorig jaar lieten mensen massaal boeketten bezorgen, wat leidde tot een forse omzetstijging. Wij verwachten dat deze trend dit jaar doorzet."

Te zoet
Webwinkel Bol.com voorziet vooral een stijging van het aantal ‘Vandaag Bezorgd’-bestellingen. Cijfers van eerdere jaren laten zien dat valentijnsaankopen vaak op het laatste moment plaatsvinden. Bol.com zag vorig jaar al een enorme piek in de bestellingen op de avond voor of de ochtend van Valentijnsdag, waarbij opvallend vaak gebruik werd gemaakt van de bezorgservices ‘Vandaag Bezorgd’ en ‘Vandaag Ophalen’.

Het heeft mogelijk ook met de twijfel te maken, denkt Bol.com. De meeste Nederlanders vinden Valentijnsdag in eerste instantie 'opgelegd, te zoet en onnodig'. Naarmate 14 februari dichterbij komt gaan veel mensen toch twijfelen. Ze worden bang dat hun partner straks opeens wel met een verrassing komt, terwijl zij met lege handen staan. Dan wordt er vaak uiteindelijk toch wat gekocht.

Bij de webwinkel liep het bedrag dat gemiddeld aan een valentijnscadeautje wordt uit gegeven de laatste jaren ook wat op. Vorig jaar ging het om 29 euro, in 2014 nog 27 euro. Mannen geven gemiddeld zo'n 7 euro meer uit dan vrouwen.

Drukste weken van het jaar
Bloemenveiling Royal Flora Holland spreekt van een van de drukste weken van het jaar. Deze keer worden er waarschijnlijk 300 miljoen bloemen en ruim 25 miljoen planten verhandeld. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van een normale week.

Al die rozen, tulpen, chrysanten, orchideeën en lelies zijn niet allemaal voor de Nederlandse markt bestemd. Ook in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk vinden de Nederlandse bloemen gretig aftrek. Daar kunnen ze natuurlijk niet op het allerlaatste moment worden afgeleverd. Dat moet om logistieke redenen een aantal dagen van tevoren. Door koeling blijven de bloemen toch vers.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →