Dit jaar minder veiligheidsmaatregelen: carnaval zonder betonblokken

Print
Dit jaar minder veiligheidsmaatregelen: carnaval zonder betonblokken

Sjtasiefestasie Roermond Afbeelding: DL

Geen betonblokken dit jaar bij de Sjtasiefestasie in Roermond en de Boètegewoeëne Boètezitting in Venlo.

In tegenstelling tot 2017 is besloten dat deze extra anti-terreurmaatregelen nu niet nodig waren, verklaart burgemeester Antoin Scholten van Venlo, tevens voorzitter van de veiligheidsregio Limburg-Noord.

Aanbevelingen
"Het is niet zo zeer dat we nu minder dan gewoonlijk doen, vorig jaar hebben we juist wat extra’s gedaan. Dat had onder meer te maken met de aanslag op de Kerstmarkt in Berlijn die toen net had plaatsgevonden", legt Scholten uit. De dit jaar getroffen maatregelen zijn volgens hem kortgesloten binnen de veiligheidsregio Limburg Noord. "Ze zijn ook conform de aanbevelingen van de politie en afgestemd met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid. Wat de wél getroffen maatregelen inhouden, ga ik uiteraard niet vertellen."

Verbazing
Bij de Stjasiefestatie van zaterdag aanwezige politieagenten spraken hun verbazing uit dat dit jaar is afgezien van het neerleggen van de betonblokken. "Met een flinke dot gas rijdt-ie zo met 140 kilometer per uur de mensenmassa in die voor het podium staat."  De agenten, die hun frustratie en onbegrip alleen anoniem wilden uiten, vroegen zich hardop af of het besluit van de burgemeesters conform het advies van de politie is.

Volgens een woordvoerder van de politie Limburg is dat echter wel degelijk het geval. "Vooropgesteld: het is de gemeente die besluit, wij geven alleen advies. Dat advies is hetzelfde gebleven, net als het dreigingsniveau. Ook vorig jaar vonden we als politie betonblokken niet per se nodig. Er is toen toch tot besloten in verband met de gevoeligheden rond de aanslag in Berlijn."

Brunssum
Ook in diverse andere Limburgse gemeenten waar vorig jaar wel betonblokken te zien waren, zijn ze nu achterwege gebleven. Zo is in Brunssum besloten de optocht te beveiligen door vrachtwagens aan de voor- en achterkant mee te laten rijden.