Rijkswaterstaat werkt aan hogere A73-tunnels voor vrachtauto's

Print
Rijkswaterstaat werkt aan hogere A73-tunnels voor vrachtauto's

Onderhoud aan de tunnels. Afbeelding: Luc Lodder

Bij de geplande grote renovatie van de twee A73-tunnels bij Roermond wordt meteen een oplossing gezocht voor de problemen die te hoge vrachtwagens veroorzaken.

Rijkswaterstaat bekijkt of er kleinere ventilatoren in de tunnelbuizen gehangen kunnen worden. Als dat lukt, krijgen de Roertunnel en de Swalmentunnel een vrije doorgang van 4,70 meter. Die hoogte is bij nieuwere tunnels, zoals die in Maastricht, gebruikelijk.

Renovatie
De twee A73-tunnels zijn dit weekeinde precies tien jaar open. Ze staan op de planning voor een grote renovatiebeurt die naar verwachting binnen vijf jaar gaat plaatsvinden. Het werk start nadat de aanpassingen aan de N280 bij Roermond zijn afgerond. Tegen die tijd hebben de installaties het einde van hun levensduur behaald.

Rijbanen
Jaarlijks is er ruim tweeduizend minuten een rijbaan afgesloten doordat er een te hoge truck de tunnels in probeerde te rijden. Omgerekend over de acht rijbanen in de twee tunnels komt dat neer op vier uur volledige sluiting per jaar.

Het aantal sluitingen nam enkele jaren geleden al fors af nadat Rijkswaterstaat de huidige ventilatoren iets hoger hing. Daardoor konden de sensoren die te hoge vrachtwagens detecteren vijf centimeter hoger worden afgesteld. Met een doorrijhoogte van 4,70 meter zijn de zogeheten hoogtemeldingen verleden tijd.