Chantal Janzen en André Rieu bij de 'sterkste merken'

© DL

Als het gaat om bekendheid, horen de Limburgers Chantal Janzen en André Rieu tot de 'sterkste merken' van Nederland. Dat blijkt uit het zogenoemde 'Cultuursector Merkenonderzoek'.

ANP

Het Cultuursector Merkenonderzoek wordt verricht door Hendrik Beerda Brand Consultancy, dat een representatieve steekproef deed onder 3450 volwassen Nederlanders naar het 'sterkste merk' als het gaat om bekendheid, waardering en gevoel van binding.

Koninklijk HuisAndré van Duin blijkt de populairste Nederlander, zeker onder de mensen in cultuur en entertainment, maar hij steekt ook mensen op heel andere terreinen verhoudingsgewijs de loef af, zoals sport.

Van Duin staat volgens Beerda met zijn scores sterker dan winnaars in onderzoeken in andere categorieën beroepsmensen, aldus Beerda, die eigenlijk alleen het Koninklijk Huis buiten beschouwing liet.

"Waarschijnlijk onbewust volgt André van Duin perfect de regels van het bouwen van een sterk merk. Hij weet zich continu te vernieuwen en blijft zijn brede achterban verrassen'’, aldus Beerda.

CultuurmakersChantal Janzen en Guus Meeuwis nemen de tweede en derde positie in op de algemene ranglijst van meest gewaardeerde cultuurmakers. Uitgesplitst naar categorieën wint André Rieu bij de musici en dj's, met in zijn kielzog Armin van Buuren en Tiësto.

Chantal Janzen wordt bij de acteurs gevolgd door Carice van Houten en Jeroen Krabbé en Guus Meeuwis bij de zangers door Marco Borsato en Ilse de Lange. Bij de komieken/cabaretiers staan na Van Duin Jochem Myer op zilver en Youp van 't Hek op brons.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee