Dieseltrein nog lang niet weg van Maaslijn

Print
Dieseltrein nog lang niet weg van Maaslijn

Afbeelding: De Limburger/Laurens Eggen

Problemen stapelen zich op rondom elektrificatie van de Maaslijn. Opnieuw is er een groot financieel tekort aan het licht gekomen. De realisatie is met nog een jaar uitgesteld en de bouw van een station in Grubbenvorst is definitief van de baan.

Een tweede grote financiële tegenvaller in nog geen jaar tijd voor de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen. De elektrificatie valt twintig miljoen euro duurder uit dan gedacht, zo maakte de provincie woensdag bekend. Dat is gebleken nu het hele project nog eens tegen het licht gehouden is.

168 miljoen
Het verschil zit hem er met name in dat bedragen na 2014 nooit zijn geïndexeerd. Omdat het met de economie inmiddels stukken beter gaat, zijn de kosten voor de werkzaamheden in de loop der jaren fors toegenomen. De totale elektrificatie wordt inmiddels geschat op 168 miljoen euro.

In maart vorig jaar viel er ook al een gat in de begroting. Om kosten te besparen werd voorgesteld om de bouw van een station in Grubbenvorst uit het plan te schrappen. Provinciale Staten wilden daar toen nog niet aan, maar na deze nieuwe tegenvaller zegt CDA-gedeputeerde Hubert Mackus dat het station "echt niet meer te betalen is".

Tekort
Het tekort op de Maaslijn bedraagt inmiddels ongeveer 15 miljoen euro. Hoe dat gat wordt gedicht, is nog niet bekend. Toch verzekert Mackus dat het project niet in gevaar komt.

Coalitiepartijen PvdA en SP vinden het onbegrijpelijk dat hen al die tijd oude bedragen zijn voorgeschoteld. Ze willen dat Mackus morgen opheldering komt geven in Provinciale Staten.

Woensdag bleek ook dat de uitvoering langer gaat duren dan gedacht. De oude diesels zullen niet in 2020, maar pas in 2022 vervangen kunnen worden door elektrische treinen.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje