Manager terecht ontslagen na misleiding van klanten

Print
Manager terecht ontslagen na misleiding van klanten

Afbeelding: iStock

Nuth - Het bedrijf Mulder Liftservice uit Nuth heeft afgelopen najaar terecht een manager ontslagen na misleiding van klanten.

De kantonrechter in Maastricht heeft dat onlangs bepaald in een civiele zaak waarin de man tevergeefs probeerde het ontslag op staande voet ongedaan te maken.

Te veel uren
De man werd er door het bedrijf onder meer van beticht dat hij in zijn functie van managing director aan klanten te veel gewerkte uren in rekening bracht. Hij zou het aantal uren dat monteurs opgaven, zonder dat zij het wisten, achteraf hebben opgehoogd. Klanten waren daardoor duurder uit. De manager had aangevoerd dat hij onder druk stond om ambitieuze omzetdoelstellingen te realiseren. De man ook had aangevoerd dat hij onder druk stond van hoger geplaatste directeuren om ambitieuze omzetdoelstellingen te realiseren

Opgehoogd
De totale omvang van de overfacturering wordt nog onderzocht. Alleen over de maand augustus 2016 zou het volgens het bedrijf al gaan om ongeveer tweehonderd uren, goed voor een bedrag van 12.000 euro. De overfacturering zou zich over langere tijd hebben afgespeeld. Als rekenvoorbeeld wordt een rekening van 360 euro genoemd die dan werd opgehoogd naar 450 euro

Het circa veertig medewerkers tellen bedrijf houdt zich onder meer bezig met het installeren, onderhouden en moderniseren van liften. Het is onderdeel van ThyssenKrupp Liften. De ontslagen man was sinds begin 1981 in dienst.

Klant koning
Hij heeft het klanten volgens de ontslag­motivering ook moeilijk gemaakt contracten op te zeggen. Bij klanten die een contract van een jaar hadden, deed hij volgens de firma alsof ze dat voor drie jaar waren aangegaan. Bij een aantal driejarige contracten zou hij hebben gedaan alsof het nog niet afliep. De kantonrechter benadrukt dat het niet getuigt van een klantvriendelijke aanpak waarbij de klant koning is.

De ontslagen manager had beweerd dat verschillende directeuren door de jaren heen van het overfactureren op de hoogte waren. Volgens ex-toplieden is daar geen sprake van.