'Heiligdomsvaart moet zich richten op alle leeftijden’

Print
'Heiligdomsvaart moet zich richten op alle leeftijden’

Afbeelding: Franko Gori

De Heiligdomsvaart heeft zorgen. Hoe toekomstbestendig is het zevenjaarlijkse religieuze evenement? De organiserende Vereniging het Graf van Sint Servaas liet internationale universiteitsstudenten een advies uitbrengen.

De Heiligdomsvaart moet terug naar de bron én moderniseren. Het zijn de twee belangrijkste aanbevelingen van een groep internationale studenten, die zich op verzoek een maand verdiepte in het religieuze feest, dat dit jaar voor het eerst sinds 2011 weer op de rol staat.

Beter bezocht
De organisatie constateerde dat culturele evenementen tijdens het Heiligdomsvaartprogramma van twee weken beter worden bezocht dan religieuze activiteiten als vieringen in de Servaasbasiliek. Daarmee dreigt het feest weg te drijven van de bron: de boodschap van het geloof.

Ze is natuurlijk zichtbaar en herkenbaar in de twee traditioneel drukbezochte ommegangen. Maar als die stoeten met religieuze invulling door de toeschouwers steeds meer worden gezien als een fraai kijkspel zonder dat ze de dieperliggende betekenis mee krijgen, schieten ze het doel van de Heiligdomsvaart voorbij.

Identiteit 


De UM-studenten adviseren daarom "de boodschap van Christus als bron van de Heiligdomsvaart te koesteren en te herwaarderen en Sint Servaas een herkenbaar en eigentijds gezicht te geven". Anders vertaald: "Omarm de katholieke identiteit en draag die stevig(er) uit". Tegelijkertijd is daarbij de opgave "om de brug te slaan naar andersdenkenden". In meest wenselijke zin zou de boodschap van de Heiligdomsvaart (dit jaar: "Doe goed en zie niet om") moeten aansluiten "bij de noden van de maatschappij" en ze vervolgens herkenbaar maken in alle onderdelen van het feest.

De Heiligdomsvaart vergt een grote inspanning van de lokale vrijwilligersgemeenschap. Er zijn veel mensen nodig om het programma - met de ommegangen als grootste opgave - te kunnen draaien. Het is steeds lastiger om voldoende helpende handen te vinden. Ergo: kunnen de volgende generaties het feest in ere houden? Moeten we niet naarstig op zoek naar jongeren? Dat raden de UM-studenten af.

Iedereen 


Niet richten op één specifieke doelgroep, maar op alle leeftijden, zodat een goede mix ontstaat van alle categorieën. "Zodat jong en oud elkaar kunnen aanvullen en versterken."

Betere samenwerking met (religieuze) netwerken in de Euregio, meertaligheid bij het communiceren van wat de Heiligdomsvaart is, inzet van moderne (sociale) media bij het verhaal dat verteld moet worden, zijn andere aanbevelingen.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →