Omwonenden vliegveld Beek stappen naar bestuursrechter

Print
Omwonenden vliegveld Beek stappen naar bestuursrechter

Afbeelding: De Limburger

Maastricht-Airport - Omwonenden van het vliegveld in Beek hebben het kort geding tegen de Staat over het gebruik van de langere startbaan verloren, maar ze geven niet op. Ze stappen maandag naar de bestuursrechter.

Maastricht Aachen Airport (MAA) mag de hele lengte van de startbaan blijven gebruiken. Daardoor kunnen zwaardere transportvliegtuigen er gebruik van blijven maken.

Bestuursrechter
Omwonenden van het vliegveld en de stichting Geen Uitbreiding Vliegveld Beek (GUVB) die daarover een kort geding hadden aangespannen, krijgen geen gelijk van de kortgedingrechter. Hij stelt dat ze met hun bezwaren niet bij hem moeten zijn, omdat ze naar de bestuursrechter kunnen stappen. 

Advocaat Richard Wagemans  van GUVB  wil  de kwestie maandag meteen bij de bestuursrechter aanhangig maken.

Volle lengte
In december gaf minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) een gedoogbeschikking af. Daarmee staat ze toe dat de volle lengte van de startbaan (2750 meter) benut mag worden, in afwachting van een definitieve vergunning. Door het gedoogbesluit hebben vliegtuigen 250 meter extra  om op te stijgen. Daardoor kan de zwaarste categorie vrachtvliegtuigen de luchthaven aandoen. Dat levert MAA financieel voordeel op, en maakt de luchthaven aantrekkelijker voor vrachtvervoerders die moeten uitwijken nu Schiphol aan haar grenzen zit. Zonder het gedoogbesluit zou het vliegveld nog ruim een jaar moeten wachten op de procedures voor de officiële vergunning voor het gebruik van de hele lengte.

Niet-ontvankelijk
Volgens Wagemans heeft de Staat een juridisch trucje uitgehaald door drie dagen voor aanvang van het kort geding de gang naar de bestuursrechter mogelijk te maken. Daarop kon de kortgedingrechter niet anders dan GUVB niet-ontvankelijk verklaren. Wagemans: "Kennelijk zijn in deze kwestie alle smerige juridische middelen geoorloofd. Dat de Staat zich hiertoe verlaagt  is ongehoord. Dit is minachting van de omwonenden van het vliegveld."

MAA rekent met de langere baan op termijn op een toename van 16 naar 44 vliegbewegingen per dag. Dat is een verdrievoudiging. GUVB vreest meer fijnstof en lawaai,  vooral aan de randen van de nacht.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →