Fietsroute trambaan kan voor de rechter belanden

© Mitchell Giebels

Het raadslid Wiel Dreessen in Eijsden-Margraten wil desnoods via de rechter afdwingen dat de gemeenteraden zich alsnog kunnen uitspreken over de Trambaanfietsroute.

Joos Philippens

Op 17 januari tekenden wethouders van de gemeenten Vaals, Gulpen-Wittem en Eijsden-Margraten met gedeputeerde Erik Geurts een overeenkomst over de Trambaanfietsroute.Op het voormalige tramtracé Maastricht-Vaals moet een dertig kilometer lang recreatief fietspad komen, dwars door het Heuvelland. De aanleg, die 3,7 miljoen euro kost, moet in 2019 beginnen.

GerepareerdDe wethouders die op 17 januari ondertekenden, waren gemandateerd door hun colleges van burgemeester en wethouders. "Fout", zegt het raadslid Wiel Dreessen: "Mandateren kan alleen door de burgemeester." De griffies van de gemeenten geven de vergissing toe. Ze hebben dit inmiddels ‘gerepareerd’. Voor Dreessen is dat niet voldoende. "Nu de mandatering alsnog ­akkoord is, moet de overeenkomst opnieuw getekend worden. En doordat er bij de gemeenteraden veel commotie over de Trambaanfietsroute bestaat, moeten de raden eerst geraadpleegd worden. Dat staat gewoon in de Gemeentewet."

AchterafArmand Opreij, wethouder van Eijsden-Magraten en voorzitter van de stuurgroep Trambaanfietsroute, bestrijdt dat: "De burgemeester kan achteraf zijn goed­keuring verlenen aan zo’n onder­tekening." Dreessen: "Natuurlijk kan dat, maar de vraag is of die overeenkomst dan rechtsgeldig is."

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee