Paters boos op Jan Linders na bierverkoop

Print
Paters boos op Jan Linders na bierverkoop

Het trappistbier was snel uitverkocht bij Jan Linders. Afbeelding: Etienne Zegers

De paters van de Sint-Sixtus abdij in het Belgische Westvleteren zeggen nooit toestemming te hebben gegeven voor de verkoop van hun bier door supermarkt Jan Linders.

Hun bier is slechts heel beperkt te verkrijgen en alleen voor particulieren bedoeld. "Jan Linders vraagt vijf keer zoveel als wij er voor vragen. Dat gaat helemaal in tegen de geest waarin wij hier leven", zegt één van de paters.

'Beste biertje'
Jan Linders verkocht donderdag in alle zestig winkels vijf kratjes met elk 24 flesjes trappistbier van deze abdij. Het gaat om Westvleteren Blond (5,8 procent alcohol), Acht (8 procent alcohol) en Twaalf (10,2 procent alcohol). De klant mocht maximaal twee flesjes à 9,95 euro kopen. Het liep storm. Nog voor de winkel open was stonden er al bierliefhebbers voor de deur om volgens de woordvoerster van Jan Linders "dit beste biertje ter wereld", te bemachtigen. De actie leek een succes.

Lees ook: Jan Linders verkoopt eenmalig beste adbijbier ter wereld

Twee kratten
Intussen kregen de paters van Sint-Sixtus, op zo’n dertig kilometer van De Panne tegen de Franse grens, lucht van deze actie "die haaks staat op alles waar wij voor staan." Ze brouwen het bier zonder winstoogmerk en verkopen het slechts bij de abdij aan particulieren. De klant moet van tevoren reserveren. Datum, tijdstip en kenteken van de auto worden vastgelegd. De liefhebber krijgt maximaal twee kratten mee en mag pas na zestig dagen een nieuwe bestelling doen. Het bier wordt gebrouwen zonder winstbejag en mag niet in de handel worden gebracht, schrijven de paters op hun website.

Een krat met 24 flesjes kost dan ook tussen de 35 en 45 euro. Dat is per flesje 1,45 voor de Blond en 1,87 voor de Twaalf. De paters noemen de prijs die Jan Linders vraagt "exorbitant”. Ze gaan bekijken hoe ze dit soort incidenten in de toekomt kunnen voorkomen.

Weinig marge
Jan Linders zegt "via partners" aan het exclusieve bier te zijn gekomen. Wie dat zijn wil woordvoerster Gineke Wilms niet zeggen. "Kan best zijn dat de paters daarom van niks weten. Wij doen deze actie voor onze klanten die van speciaalbieren houden. Om zo veel mogelijk mensen hiervan te laten genieten verkopen we ook maar twee flesjes per klant. Dit was het laatste trappistbier dat nog niet in onze collectie zat. De prijs lijkt misschien hoog maar er zit echt zeer, zeer weinig marge op.”

Wilms benadrukt dat het om een eenmalige actie gaat. Of de supermarkt nog contact gaat opnemen met de paters om wellicht excuses aan te bieden? "…..Dat zou kunnen."