Alternatief voor digitaal parkeren Valkenburg

Print
Alternatief voor digitaal parkeren Valkenburg

Foto ter illustratie Afbeelding: iStock

Er is een alternatief voor inwoners van het centrum van Valkenburg die niet kunnen meekomen met het nieuwe systeem van digitaal parkeren.

Mensen die geen beschikking hebben over een computer, tablet of smartphone kunnen direct bellen met parkeerbeheerder P1 om een vergunning of ontheffing aan te ­vragen en om bezoekers aan te melden.

Al in 2012 gaf de gemeenteraad van Valkenburg aan van de kraskaarten en de papiertjes achter de autoruiten af te willen.

App 
Het digitaal parkeren in het centrum werd afgelopen jaar ingevoerd. Het nieuwe en het oude systeem bestonden een tijdje naast elkaar, maar sinds begin dit jaar kunnen parkeerzaken in het centrum alleen nog maar via internet of een app geregeld worden.

Bij een aantal inwoners zorgde het nieuwe systeem voor problemen. Ze beschikken niet over de technische middelen om aan digitaal parkeren mee te doen of weten niet hoe ze ermee om moeten gaan. Vanuit de politiek werden ook vragen gesteld of het systeem om die reden niet weer teruggedraaid kon worden.

Dat wilde de gemeente nadrukkelijk niet. Met de mogelijkheid om direct te bellen met een callcenter van P1, zou het probleem opgelost moeten zijn.

Vergunning 
Volgens de gemeente Valkenburg ging het over in totaal 32 mensen die niet met het nieuwe systeem konden werken. Van die groep hebben er inmiddels 28 al succesvol gebruikgemaakt van de mogelijkheid om direct met P1 te bellen.

Alle andere bewoners van het centrum hebben via de website hun vergunningen of ontheffingen aangevraagd en vullen in de speciale app het kenteken in van de auto van hun bezoekers wanneer die eenmaal geparkeerd staat.