ING is begonnen met terugstorten van dubbel afgeboekte pinbetalingen

Print
ING is begonnen met terugstorten van dubbel afgeboekte pinbetalingen

Afbeelding: AD/Robin Utrecht

De ING bank is begonnen met terugstorten van drie miljoen dubbel afgeboekte pinbetalingen.

Talloze klanten van de bank kwamen woensdagochtend in problemen omdat de bank drie miljoen transacties voor een tweede keer afschreef. Klanten belden boos naar de bank maar ook naar winkeliers en benzinepompen omdat ze dachten dat die bedrijven het bedrag twee keer hadden geïnd. 

Stress
Veel klanten van de bank die woensdagochtend hun saldo checkten, zagen dat het bedrag iets lager was geworden dan dinsdagavond. Het lijkt bij veel mensen te gaan om pinbetalingen die 19 maart zijn gedaan. ING lijkt het probleem na ruim een halve dag stress te hebben verholpen. Eind van de middag moet iedereen zijn geld terughebben. 

In sommige gevallen ging het om grote bedragen, zoals bijvoorbeeld de aankoop van een auto. In dat geval werd ook het bedrag tweemaal van de rekening afgeschreven.

Pinbetalingen
Volgens woordvoerder Harold Reusken van ING gaat het om drie miljoen transacties. Het gaat volgens hem alleen om pinbetalingen. Niet om overschrijvingen die met, bijvoorbeeld, de app zijn gedaan. "We bieden al onze klanten onze excuses aan. Dit had nooit mogen gebeuren. Mensen die echt in de problemen zijn gekomen, kunnen zich bij ons melden. Met die mensen gaan we in gesprek om te kijken of we iets kunnen doen.''

 

In het rood
Verreweg de meeste mensen in Nederland moeten nog enkele dagen wachten op hun salaris en stonden dus vaak nog net niet in het rood. Door de dubbele afschrijving stonden veel ING-klanten nu ineens wel in het rood of op nul en konden dus plotseling niet betalen bij de benzinepomp of in de winkel. 

Lees ook: ING schrijft betalingen dubbel af

De ING weet nog niet precies wat ze voor klanten kan doen die in de problemen kwamen doordat ze bijvoorbeeld niet naar hun werk konden reizen. Het lijkt er niet op dat er winkeliers zijn die het geld dat bij hun is gepind, daadwerkelijk twee keer op hun rekening hebben ontvangen. 

Bonus
De ING alarmlijn was woensdagochtend pas na veel geduld uitoefenen bereikbaar. Een medewerker zei ‘dat iedereen nu ineens belt’. Klantenservice leek in de loop van de ochtend en begin van de de middag helemaal niet meer te bereiken.

De blunder van ING wordt op social media gebruikt voor een eindeloze rij cynische grappen over de bonus die topman Ralph Hamers zou krijgen: "Drie miljoen dubbele afboekingen bij ING. Foutje? Ik wed dat er per boeking 1 euro naar #ING TOPMAN Ralph Hamers gaat. Krijgt die toch nog zijn bonus!'', schrijft een Twitteraar. Het is maar een van de vele verwijzingen naar Hamers.