John de Mol's Talpa koopt persbureau ANP

© ANP/Remko de Waal

John de Mol wordt 100 procent eigenaar van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP), het grootste persbureau van Nederland.

AD/Guido Tienhoven

Het personeel is woensdagmorgen ingelicht.

TMGDaarmee krijgt Talpa Network, het bedrijf van De Mol, alsnog een belangrijk nieuwsmerk in handen. Een langgekoesterde wens van de mediatycoon. Eerder probeerde hij meerdere malen de Telegraaf Media Groep (TMG) over te nemen. Augustus vorig jaar staakte hij zijn pogingen, wel behield de miljardair een ‘strategisch belang’ van 29,16 procent in het moederbedrijf van De Telegraaf. TMG is nu - net als De Limburger - in handen van het Vlaamse krantenconcern Mediahuis.

VeronicaHet ANP was sinds 2010 onderdeel van de Vereniging Veronica, die los staat van de tv-zender Veronica, die al behoorde tot De Mols steeds groter wordende media-imperium. Zo bezit hij ook de zenders SBS 6, SBS 9 en Net 5, de radiostations Radio 538, Veronica, Sky Radio en Radio 10 evenals de onlinediensten Juke en Kijk. Daar kwam onlangs ook e-commercebedrijf Emesa bij, het bedrijf dat vooral bekend is van de website Vakantieveilingen.Hoor- en wederhoorANP-baas Marcel van Lingen benadrukt dat de journalistieke onafhankelijkheid 'in alle vormen gewaarborgd blijft'. "Stel er is nieuws over De Mol, dan zullen we dat als een volwaardig journalistiek item blijven behandelen, met alle hoor- en wederhoor."

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal