John de Mol's Talpa koopt persbureau ANP

Print
John de Mol's Talpa koopt persbureau ANP

Afbeelding: ANP/Remko de Waal

John de Mol wordt 100 procent eigenaar van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP), het grootste persbureau van Nederland.

Het personeel is woensdagmorgen ingelicht.

TMG
Daarmee krijgt Talpa Network, het bedrijf van De Mol, alsnog een belangrijk nieuwsmerk in handen. Een langgekoesterde wens van de mediatycoon. Eerder probeerde hij meerdere malen de Telegraaf Media Groep (TMG) over te nemen. Augustus vorig jaar staakte hij zijn pogingen, wel behield de miljardair een ‘strategisch belang’ van 29,16 procent in het moederbedrijf van De Telegraaf. TMG is nu - net als De Limburger - in handen van het Vlaamse krantenconcern Mediahuis.

Veronica
Het ANP was sinds 2010 onderdeel van de Vereniging Veronica, die los staat van de tv-zender Veronica, die al behoorde tot De Mols steeds groter wordende media-imperium. Zo bezit hij ook de zenders SBS 6, SBS 9 en Net 5, de radiostations Radio 538, Veronica, Sky Radio en Radio 10 evenals de onlinediensten Juke en Kijk. Daar kwam onlangs ook e-commercebedrijf Emesa bij, het bedrijf dat vooral bekend is van de website Vakantieveilingen.

Hoor- en wederhoor
ANP-baas Marcel van Lingen benadrukt dat de journalistieke onafhankelijkheid 'in alle vormen gewaarborgd blijft'. "Stel er is nieuws over De Mol, dan zullen we dat als een volwaardig journalistiek item blijven behandelen, met alle hoor- en wederhoor."