Patiënten tevreden over proef: zorg beter en goedkoper

Print
Patiënten tevreden over proef: zorg beter en goedkoper

Foto ter illustratie. Afbeelding: iStock

Anderhalvelijnszorg. Het was een proef in Zuid-Limburg, met goede resultaten. Patiënten zijn tevredener en de zorgkosten zijn lager.

Patiënten zijn tevredener over de kwaliteit van de zorg, doorverwijzingen blijken vaak ­onnodig en de kosten kunnen in potentie omlaag. Dat is de uitkomst van een proef in Zuid-Limburg met de zogeheten anderhalvelijnszorg. Hierbij ziet de patiënt wel een medisch specialist, maar hoeft hij daarvoor niet naar het ziekenhuis. Het eigen risico blijft onaangetast.

Aandacht
Ruim twintigduizend patiënten hebben gebruikgemaakt van de anderhalvelijnszorg in drie proeftuinen in Zuid-Limburg. Ze geven aan tevredener te zijn over de kwaliteit van deze zorg boven die van de ziekenhuispoli, al scoort die ook hoog, vertelt Dirk Ruwaard van de Universiteit Maastricht. "Er is aandacht, tijd en uitleg. De deelnemers bevelen de anderhalvelijnszorg aan boven de ziekenhuiszorg”, aldus de hoogleraar public health and health care innovation en kartrekker van het onderzoek.

Amper wachttijden
Het consult valt niet onder het eigen risico omdat de regie in handen blijft van de huisarts, en de specialist in een eerstelijnssetting werkt. Daarbij zijn er amper wachttijden, over het algemeen kunnen patiënten binnen drie tot vijf dagen terecht bij de specialist.

De proef wijst verder uit dat deze manier van werken in potentie kosten kan besparen, onder meer omdat zo’n driekwart van de patiënten na een consult bij de specialist in de anderhalvelijnszorg terugverwezen wordt naar de huisarts, zegt Ruwaard. Mensen worden vaker doorverwezen naar het ziekenhuis omdat de huisarts het niet zeker weet. Nu de specialist ‘dichtbij’ zit is het gemakkelijker de patiënt te zien. In feite is de kloof tussen huisarts en specialist een stuk kleiner.

Overbehandeling
Wel blijkt uit een van de proeftuinen dat het tarief van de anderhalvelijnszorg omlaag moet. "Dat is bij aanvang te hoog ingeschat en te weinig kostenbesparend.” Over die prijzen vindt nog overleg plaats tussen bestuurders van zorgorganisaties en verzekeraars. Het ziekenhuis is duur vanwege zijn infrastructuur en de kans bestaat op overbehandeling, stelt de hoogleraar. Zowel het Universitair Medisch Centrum Maastricht als het Zuyderland ziekenhuis staat achter deze manier van werken.