Modegigant H&M zit met enorme berg onverkochte kleding

Print
Modegigant H&M zit met enorme berg onverkochte kleding

Afbeelding: Reuters

Modegigant H&M kampt met een gigantische voorraad onverkochte kleding.

Modegigant H&M kampt met een gigantische voorraad onverkochte kleding. De verkoopcijfers lopen zo hard terug dat haar voorraadkast  'verouderde' shirts, jurken en andere spullen uitpuilt. De onverkochte kleding vertegenwoordigt inmiddels een waarde van 4,3 miljard dollar.

H&M liep nog niet zo lang geleden voorop in de wereld van de fast fashion. Snel wisselende collecties in de kledingrekken, dát stond aan de basis van het succes. Met deze basisformule wist de Zweedse onderneming de afgelopen decennia uit te groeien tot een modeketen met liefst 4.700 vestigingen wereldwijd.  

Vrij somber
Tot vorig jaar zag de toekomst er rooskleurig uit, maar opeens is aanhoudende groei helemaal niet meer zo zeker. Sterker: de laatste cijfers, die afgelopen dinsdag werden gepresenteerd, laten een vrij somber beeld zien. 

De omzetcijfers staan onder druk en het afgelopen kwartaal daalde de winst zelfs met 62 procent tot 118 miljoen euro, het laagste niveau in zestien jaar.  Aandeelhouders lijken stilaan hun vertrouwen te verliezen: het koersaandeel staat op het laagste punt in jaren.

Prijsvechters 
Een belangrijke verklaring voor die ommekeer is dat H&M moet zien op te boksen tegen prijsvechter als webwinkel Zalando, Primark en rivaal Zara. Allen mikken ongeveer op dezelfde doelgroep, tegen zo'n beetje dezelfde prijzen en kwaliteit, en met al even snel - of soms nog sneller - wisselende collecties. 

H&M heeft in die felle strijd moeite om zijn klanten te blijven behagen. Volgens de laatste rapportage steeg de onverkochte voorraad van shirts, broeken, rokken en accessoires vorig jaar met 7 procent. 

Wat H&M moet met al die spullen die de kassa's niet halen? Een klein deel van de voorraad zou volgens onderzoek vorig jaar van een Deens tv-programma worden verbrand. Met dat verbranden wordt energie opgewekt, waarmee het concern toch wat geld verdient. Iets wat de directie van H&M overigens in alle toonaarden heeft ontkend. Kleding zou wel eens om'gezondheids- of veiligheidsredenen worden’ verbrand, maar zeker niet om de schoorsteen te laten roken, aldus H&M.  

Online 
Verder zei topman Karl-Johan Persson het marktaandeel online te willen vergroten. In de hoop dat klanten die de fysieke H&M-winkels passeren de winkelvoorraad wel online weten te vinden. 

Of dit de berg kleding zal doen slinken is de vraag. Jaarlijks produceert H&M nog altijd honderden miljoenen items, om maar aan top van de snelle modeindustrie te blijven staan. Vooralsnog lijkt die wereld fast fashion nu meer in het nadeel van H&M uit te pakken dan in het voordeel.