Japanse firma neemt uitzendbureau OTTO over

Print
Japanse firma neemt uitzendbureau OTTO over

Afbeelding: ANP

De Japanse beursgenoteerde uitzendgroep Outsourcing Inc.(OSI) neemt een meerderheidsbelang van 56 procent in OTTO. Het bedrijf betaalt hiervoor 66 miljoen euro.

De uitzender uit Venray is in Europa marktleider in internationale arbeidsbemiddeling. Samen willen de bedrijven kenniswerkers en vakmensen uit Azië en de rest van de wereld naar Europa halen. Aan het merk en het management van OTTO Work Force verandert niks, zegt oprichter en directeur Frank van Gool. Samen met operationeel directeur Nederland Karolina­ Swoboda blijft ook hij nog ten minste vijf jaar verbonden aan zijn geesteskind.

Samenwerking
Van Gool heeft de samenwerking zelf opgezocht. Voor OTTO is de Europese Unie te klein geworden, zegt hij. "Sinds de oprichting in 2000 zijn we alleen maar gegroeid. Van bemiddelaar tussen enkel Polen en Nederland tot Europees marktleider. Inmiddels hebben we niet alleen kantoren in Duitsland en Polen, maar ook in onder meer Moldavië, Litouwen, Letland. Elke dag zijn ruim 20.000 flexwerkers voor OTTO actief in heel Europa. Door deze samenwerking kunnen we wereldwijd gaan opereren", verklaart Van Gool. Hij spreekt dan ook liever van een strategische samenwerking dan van een overname.

Tekorten
Door de economische groei gepaard aan de vergrijzing, ziet Van Gool de tekorten op de Europese arbeidsmarkt in versneld tempo toenemen. "We hebben de arbeidsmigranten heel hard nodig. Kijk alleen al naar de problemen in de bouw. Die tekorten willen we voor blijven. Niet één stap, maar tien stappen en dat kan alleen met een partner met een mondiaal netwerk."

Eigenstandige positie
Een gespecialiseerd bureau in Frankfurt heeft hem geholpen bij de zoektocht naar die partner. OSI heeft een notering aan de Tokyo Stock Exchange. Het bedrijf telt dertig werkmaatschappijen in Japan en nog eens zestig wereldwijd. Het concern heeft een jaaromzet van omgerekend 1,7 miljard euro. OTTO verwacht dit jaar een omzet te realiseren van 350 miljoen.

De afgelopen jaren heeft OSI flinke stappen gezet in Australië en Zuid-Amerika. Met de overname van OTTO versterkt de onderneming nu haar positie in Europa. Het Venraayse­ bedrijf behoudt daarbij een eigenstandige positie.

DNA
"OTTO blijft OTTO. Voor ons was het behoud van het OTTO-DNA natuurlijk ook van wezenlijk belang. OSI heeft een fantastisch wereldwijd netwerk, waarbij alle ondernemingen in de groep hun eigen identiteit behouden", aldus Van Gool. Hij is 'trots en blij'.

Ook directeur Atsushi­ Nakamoto van OSI ziet uit naar de samenwerking met de kleinere broer in Limburg. "Wij zijn blij met een partij die niet alleen heel succesvol is in arbeidsbemiddeling in heel Europa, maar die ook nog eens dezelfde visie heeft als OSI."

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →