Champagne in kledingzaak moet shoppen in Roermond aantrekkelijker maken

Print
Champagne in kledingzaak moet shoppen in Roermond aantrekkelijker maken

Afbeelding: iStock

Beleving is het toverwoord in retailland. Het mixen van branches moet daarbij helpen. Roermond experimenteert met ‘blurring’.

Een kaaswinkel die een wijntje bij een stukje brie presenteert. Een kledingzaak die haar klanten op een glaasje champagne trakteert. Of een restaurant dat serviesgoed verkoopt. Roermond gaat tot juli volgend jaar experimenteren met het ‘mixen’ van detailhandel en horeca. De proef geldt voor het kernwinkelgebied en aanpalende straten.

Belevingseconomie
Het experiment komt voort uit de intentie die de gemeente in 2016 al uitsprak om ondernemers meer ruimte te bieden om in te spelen op de huidige ‘belevingseconomie’: shoppen voor de klant extra aantrekkelijk maken, zodat die zijn heil niet bij internetwinkels zoekt.

Ervaring
Een belangrijk aspect in het verhogen van de sfeer is ‘blurring’ ofwel branchevervaging. Omdat vooral de combinatie detailhandel en alcohol moeilijk ligt vanwege de strenge eisen in de Drank- en Horecawet wil de gemeente op dit gebied ervaring opdoen. Met als doel te kijken of en in welke gevallen horeca en detailhandel een geslaagde mix kunnen vormen. Gedurende de proefperiode treedt de gemeente daarom niet handhavend op. Waarbij wel wordt aangetekend dat zich uitzonderingen kunnen voordoen waarin de burgemeester als bevoegd gezag anders kan beslissen.

Voorwaarden
Ondernemers die mee willen doen, moeten hun hoofdfunctie in de horeca of de detailhandel hebben. Supermarkten en winkels die zich op kinderen richten, komen niet in aanmerking. Om oneerlijke concurrentie te voorkomen, zijn aan het experiment strikte voorwaarden verbonden. Zo moeten drankjes gratis aangeboden worden. Mag dat in delicatessenzaken gedurende openingstijden, bij ‘branchevreemde’ winkelformules zoals kledingzaken mag dat slechts twaalf dagen per jaar. Eenzelfde regel geldt voor de horeca. Producten die aansluiten bij de hoofdfunctie (servies, kookbenodigdheden) mogen onbeperkt worden verkocht; producten die niet gerelateerd zijn aan horeca slechts twaalf dagen per jaar. Gedurende de proef wordt op naleving van de voorwaarden gecontroleerd. Bij overtreding volgt uitsluiting.

 

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje