Vierkante centimeter werk voor Venloos bedrijf LBG in hartje Maastricht

Stuurmanskunst en ingenieuze graaftechniek

Print

LBG Grondzuigtechniek zijn gewend in kleine ruimtes te draaien en te keren Afbeelding: Laurens Bouvrie

In de binnenstad van Maastricht wordt sinds 19 maart in opdracht van Enexis de hoofdgasleiding gerenoveerd. In totaal wordt circa drie kilometer nieuwe buizen aangebracht. Dat betekent veel graafwerkzaamheden. Die klus wordt geklaard door het bedrijf Leon Bastiaans Grondzuigtechniek (LBG) uit Venlo.

In de binnenstad van Maastricht wordt sinds 19 maart in opdracht van Enexis de hoofdgasleiding gerenoveerd. In totaal wordt circa drie kilometer nieuwe buizen aangebracht. Dat betekent veel graafwerkzaamheden. Die klus wordt geklaard door het bedrijf Leon Bastiaans Grondzuigtechniek (LBG) uit Venlo. Het Noord-Limburgse is dé specialist van Nederland in – zoals de bedrijfsnaam al zegt – het wegzuigen van grond zonder over de hele lengte van een project sleuven te maken op stoepen en straten. Vanaf hoeken van straten wordt een gat gemaakt en wordt over tientallen meters met geavanceerde techniek de grond weggezogen. Deze ingenieuze werkwijze is tot en met half juli in hartje Maastricht te bewonderen.

Dat betekent niet dat de ondernemers en bezoekers van het centrum van de stad geen overlast hebben van de werkzaamheden. Maar in vergelijk met de wijze waarop vroeger nieuwe leidingen werden aangelegd enorm mee.

Dat dergelijke werkzaamheden in een binnenstad met een eeuwenoude infrastructuur ook geen sinecure is voor het uitvoerend bedrijf en vooral de werknemers werd dinsdagochtend nog maar eens duidelijk. Een chauffeur van LBG moest op het Amorsplein zijn vrachtwagen met daarin hoogwaardige techniek om de grond weg te zuigen diverse keren herpositioneren. Na een eerste klus moest hij in een voor de vrachtwagen kleinst mogelijke ruimte zijn voertuig bijna volledig keren. Na meer dan een half uur letterlijk gedraai en gemanoeuvreer op de vierkante centimeter had hij de wagen staan zoals het nodig was.

Bij het passerend publiek oogstte hij vooral veel bewondering. “Om het Spaans benauwd van te krijgen”, zei een omstander terwijl de vrachtwagen – zo zag het voor de leek toch uit – in een positie tussen twee gevels stond waardoor een escape onmogelijk leek te zijn. Niets was minder waar. Met indrukwekkende stuurmanskunst gekoppeld aan een bewonderenswaardige koelbloedigheid volbracht hij zonder een krasje waar dan ook maar achter te laten zijn opdracht. Een stijf kwartiertje later stond de goedlachse chauffeur zonder een druppeltje zweet op zijn voorhoofd bij restaurant Lunch & Zo te genieten van een welverdiende kop koffie. 

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje